شنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

تبادل حملات میان آمریکا و ایران: چه باید دانست، آیا این امر تفاهم‌نامه را از بین می‌برد؟

  :اندیشکده
، :نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
از آنجایی که رویارویی‌های اخیر با هدف کنترل تنگه هرمز صورت می‌گیرد، تحلیلگران می‌گویند که این توافق در معرض فروپاشی قرار دارد. ایالات متحده و ایران در اولین رویارویی از این دست، پس از دستیابی به توافق اولیه در ۱۵ ژوئن برای پایان دادن به جنگ چندین ماهه، به تبادل حملات پرداختند. هر دو طرف یکدیگر را به نقض مفاد تفاهم‌نامه‌ای (MoU) که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای ایرانی‌اش، مسعود پزشکیان امضا شده بود، متهم کردند. در کانون تنش‌های اخیر، مبارزه برای کنترل تنگه هرمز قرار دارد که در واکنش به جنگ آمریکا و اسرائیل توسط ایران مسدود شده بود. تهران از این آبراه - که یک گلوگاه انرژی جهانی است - به عنوان یک اهرم ژئواستراتژیک استفاده کرده است. بنابراین، پشت پرده حملات آمریکا به خاک ایران چیست و تهران در کجا پاسخ داده است؟ آیا این امر توافق میان دو طرف را از بین خواهد برد؟ فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که هواپیماهای ارتش این کشور اواخر روز جمعه به محل‌های ذخیره‌سازی موشک و پهپاد و سایت‌های راداری در امتداد خط ساحلی جنوبی ایران حمله کردند؛ اقدامی که «پاسخی قدرتمند به حمله دیروز به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگه هرمز» عنوان شد. روز پنجشنبه، یک کشتی تجاری با پرچم سنگاپور به نام «اور لاولی» (Ever Lovely) در سواحل عمان توسط یک پرتابه ناشناس مورد اصابت قرار گرفت. ایران این حمله را تأیید نکرد، اما آن را نیز انکار ننمود. پرزیدنت ترامپ این حمله را «نقض احمقانه» توافق آتش‌بس خواند و افزود که نیروهای آمریکایی سه پهپاد دیگر را که در همان حمله هماهنگ پرتاب شده بودند، رهگیری کردند. بعداً،

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user