جیدی ونس هشدار داد که «خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد»، در حالی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد پاسخهای آینده به تجاوزات «گستردهتر» خواهد بود. حملات آمریکا به ایران، آتشبس شکننده را به چالش میکشد. ایران و ایالات متحده حملاتی را در خلیج فارس علیه یکدیگر انجام دادهاند که نگرانیها از فروپاشی آتشبس شکننده میان دو کشور را افزایش داده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه اعلام کرد که در تلافی حملات آمریکا به تأسیسات موشکی، پهپادی و راداری ایران، به مواضع آمریکا در خلیج فارس حمله کرده است؛ حملاتی که خود پاسخی به آنچه واشنگتن حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز خوانده بود، محسوب میشد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که آخرین حملات آمریکا علیه سایتهای ذخیرهسازی موشک و پهپاد و مواضع راداری ساحلی ایران، واکنشی به «تجاوز بیدلیل نیروهای ایرانی علیه کشتیرانی تجاری» بوده که «آتشبس را بهطور آشکار نقض کرده است». تلویزیون دولتی ایران به نقل از خبرنگاری در بندر سیریک در جنوب کشور گزارش داد که اواخر روز جمعه صدای انفجاری در اسکله طاهرویی شنیده شده است. این رسانه به نقل از یک منبع نظامی آگاه اعلام کرد که این انفجار ناشی از اصابت یک پرتابه به منطقه بوده است. خبرگزاری مهر پس از این انفجار گزارش داد: «بندر سیریک به فعالیت عادی خود ادامه میدهد و هیچ خسارتی به تجهیزات یا تأسیسات آن گزارش نشده است.» سنتکام این عملیات را «پاسخی قدرتمند به حمله دیروز به یک کشتی تجاری که در حال عبور از تنگه هرمز بود» توصیف کرد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، پیشتر آنچه را که حمله پهپادی ایران به این کشتی خواند، محکوم کرده و گفته بود: «بدیهی است که این یک اقدام احمقانه است.»
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.