میزان دقیق خسارات وارده به ارتش ایران در پی حملات آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۲۶ همچنان نامشخص است. گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی (CSIS) میگوید: «آنچه روشن است این است که در صورت عدم تغییر رژیم، ایران بهسرعت برای بازسازی اقدام خواهد کرد.» این گزارش میافزاید: «شواهد منابع باز، هرچند ناقص، به تخریب قابلتوجه ارتش ایران در درگیریهای اخیر اشاره دارد. تصاویر ماهوارهای تجاری، از دست رفتن تقریباً تمام ناوگان سطحی متعارف نیروی دریایی تهران و آسیب بیشتر به کارخانههای اصلی کشتیسازی و پایگاههای دریایی آن را تأیید میکند؛ پایگاههایی که به دلیل غرق شدن شناورها و مسدود شدن اسکلههای نظامی، تا حدی غیرقابل استفاده شدهاند.» تصاویر همچنین نشاندهنده آسیب به سایتهای تولید سلاح و تأسیسات مهمات در سطح زمین است. گزارشها درباره میزان تخلیه زرادخانه ایران در پی پرتاب ۶۷۷۰ پهپاد و موشک تا اول آوریل متفاوت است. ارزیابیهای اخیر دولت آمریکا که در نیویورک تایمز و واشینگتن پست منتشر شده، حاکی از آن است که تهران ۷۰ درصد از ذخایر موشکی پیش از جنگ خود را حفظ کرده، اما تنها ۴۰ درصد از زرادخانه پهپادیاش باقی مانده است. گزارش CSIS میگوید: «بر اساس خسارات وارده، ایران به دنبال پاکسازی بنادر خواهد بود، زیرا بدون بنادر فعال، بقیه تلاشهای بازسازی با گلوگاه مواجه میشود. عملیات نجات دریایی برای خارج کردن بدنه شناورهای غرقشده و بازگرداندن دسترسی به کانالها، برای بسیاری از اقدامات بعدی ضروری است.» ایران به دنبال تعمیر و بازسازی تأسیسات سلاح و مهمات خواهد بود. این پیششرط بازسازی تولید نظامی در مقیاس بزرگ است. این کار نه تنها به ساختوساز، بلکه به جایگزینی تجهیزات تولیدی آسیبدیده یا نابودشده نیاز دارد. «پهپادها برای ارتش ایران حیاتی هستند.»
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.