گفتگو، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۶، نوشته ایمی مکآلیف، دانشگاه نوتردام (گفتگو) – بسیاری از مسائل به این بستگی دارد که آیا ایالات متحده میتواند اسرائیل را وادار کند تا عملیات خود علیه حزبالله در لبنان را متوقف کند یا خیر. از این گذشته، پایان دادن به تهاجم نظامی اسرائیل، یکی از مفاد کلیدی توافق گسترده آمریکا و ایران بود که نقشه راهی برای پایان دادن به جنگ ایران تعیین میکرد. و با وجود اینکه اسرائیل این توافق را امضا نکرد، سیاستگذاران در واشنگتن همچنان به فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، برای پایبندی به آتشبس ادامه خواهند داد. با این حال، مسئله بزرگتر و پیچیدهتری برای دولت ترامپ و متحدان عرب آن در خاورمیانه وجود دارد که توجه کمی به آن شده است: استراتژی دیرینه اسرائیل موسوم به «نبرد میان جنگها» و اینکه آیا این استراتژی، چشمانداز صلح بلندمدت در منطقه را تهدید میکند یا خیر. این سیاست که در عبری «میوِتسا بین میلحاموت» نامیده و به اختصار «مابام» خوانده میشود، به جنبهای کاملاً پذیرفتهشده از امنیت ملی اسرائیل تبدیل شده است. هدف آن تضعیف توانمندیهای ایران و متحدان کلیدی منطقهای آن در هر دوره میانجنگ است. به عنوان معاون سابق مدیر سیا در امور تسلیحات و منع اشاعه، من شاهد بودهام که اسرائیل طی هفت سال گذشته، «مابام» را با جسارت فزاینده و گستره جغرافیایی وسیعتری اجرا کرده است. اسرائیل هم اهداف این استراتژی و هم ابزارهایی را که برای ضربه زدن به آنها استفاده میکند، گسترش داده و خطر تشدید تنش را افزایش داده است. در صورت عدم کنار گذاشتن غیرمنتظره این سیاست، اسرائیل تقریباً به طور قطع به انجام حملات نظامی محدود، اقدامات پنهانی و حملات سایبری در سراسر خاورمیانه ادامه خواهد داد، صرفنظر از هرگونه...
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.