این توافق پس از ماهها مذاکرات مستقیم با میانجیگری آمریکا حاصل شد، اما اسرائیل همچنان به اشغال خاک لبنان ادامه میدهد. در مراسم امضای توافقنامه چارچوب میان اسرائیل و لبنان در روز جمعه در واشنگتن، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این توافق را «آغازِ آغاز» توصیف کرد. روبیو گفت: «کار زیادی در پیش است. امروز اولین گام است. گاهی اوقات اولین گام، سختترین گام است.» ایالات متحده میانجیگری این مذاکرات مستقیم را که از ماه آوریل آغاز شده بود بر عهده داشت و همچنین یکی از امضاکنندگان توافقی است که رسماً یک توافق سهجانبه محسوب میشود. اما این توافق اسرائیل را مجبور به عقبنشینی از منطقه وسیعی در جنوب لبنان که همچنان در اشغال دارد، نمیکند و به نظر میرسد اسرائیل نیز سیگنالهایی مبنی بر ادامه حملات خود در این کشور در صورت لزوم ارسال میکند. این کشور از اکتبر ۲۰۲۳ با گروه لبنانی حزبالله که مورد حمایت ایران است، در سطوح مختلفی از شدت در جنگ بوده و از ماه مارس تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر را در لبنان کشته است. روبیو در بیانیهای گفت که این توافق «فرآیندی روشن و ساختاریافته را برای بازگرداندن حاکمیت لبنان، خلع سلاح [حزبالله] و برچیدن زیرساختهای تروریستی آن، و فراهم کردن امکان بازگشت اسرائیل به مرزهای خود پس از رفع آن تهدید برای شهروندانش ایجاد میکند.» وی افزود: «این توافق همچنین یک گروه هماهنگی نظامی سهجانبه برای لبنان ایجاد میکند... که به دو طرف اجازه میدهد این چارچوب را اجرا کنند.» در همین حال، نواف سلام، نخستوزیر لبنان در شبکههای اجتماعی نوشت که این توافق «با هدف دستیابی به عقبنشینی اسرائیل از تمام...»
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.