شنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۶

حمله آمریکا به ایران در واکنش به حمله به کشتی باری در تنگه هرمز

  :اندیشکده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
ارتش ایالات متحده در واکنش به حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز، روز جمعه به ایران حمله کرد؛ در حالی که هر یک از دو کشور، دیگری را به نقض مفاد آتش‌بسی که هفته گذشته بر سر آن توافق شده بود، متهم کردند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که هواپیماهای این کشور، محل‌های ذخیره‌سازی موشک و پهپاد و سایت‌های راداری ساحلی را هدف قرار دادند و بعداً ویدئویی سیاه و سفید و بی‌کیفیت از یک انفجار منتشر کردند که برچسب «غیرمحرمانه» داشت. یک مقام آمریکایی گزارش داد که عملیات به پایان رسیده است. ایران اعلام کرد که یک پرتابه به منطقه اطراف اسکله‌ای در سیریک در جنوب ایران اصابت کرده و نیروهای دریایی ایران در واکنش، اهداف نظامی ایالات متحده در منطقه را هدف قرار داده‌اند. تهران جزئیاتی درباره آنچه ممکن است هدف قرار گرفته باشد، ارائه نکرد. با این حال، در جای دیگر نشانه‌هایی از پیشرفت برای پایان دادن به درگیری چهار ماهه دیده می‌شد، چرا که اسرائیل و لبنان توافق‌نامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله تحت حمایت ایران امضا کردند. هر دو طرف این توافق را گامی اولیه توصیف کردند که خواستار خلع سلاح حزب‌الله و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از لبنان است، اما مشخص نبود که این توافق چگونه اجرا خواهد شد. حزب‌الله اعلام کرد که همکاری نخواهد کرد. ونس می‌گوید: «خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد». تهران اعلام کرده بود که تنگه هرمز را کنترل خواهد کرد و به کشورهای حوزه خلیج فارس هشدار داد که پس از حمله روز پنجشنبه به یک کشتی باری در نزدیکی سواحل عمان، از واشنگتن جانبداری نکنند. پرزیدنت دونالد ترامپ این حمله را متوجه ایران دانست و گفت که این اقدام، توافق موقت هفته گذشته را نقض کرده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد: «تجاوز غیرموجه نیروهای ایرانی به…

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user