ایران با سرعت در حال تخلیه محمولههای انباشته نفت خام خود است؛ این اقدام پس از آن صورت میگیرد که واشنگتن محاصره دریایی خود را لغو کرد و با اعطای یک معافیت ۶۰ روزه از تحریمها، اجازه صادرات نفت را در حین ادامه مذاکرات هستهای صادر نمود. تانکرهای بارگیریشده که در نزدیکی بندر چابهار در دریای عمان لنگر انداخته بودند، در روزهای اخیر حرکت خود را به سمت آسیا آغاز کردهاند، در حالی که بارگیریها در جزیره خارگ، پایانه اصلی نفتی ایران، پس از اختلال شدید ناشی از محاصره، در حال بهبود است (میس، ۲۲ مه). میانگین بارگیریهای خارگ در ماه جاری به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به پایینترین سطح ششساله خود یعنی ۲۹۵ هزار بشکه در روز در ماه مه، افزایش یافته است. این بهبود چند روز پیش از امضای تفاهمنامه هفته گذشته میان ایران و آمریکا آغاز شد (میس، ۱۹ ژوئن)، اما صادرات همچنان بسیار پایینتر از میانگین ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز در ماه مارس، یعنی پیش از اعمال محاصره توسط آمریکا، باقی مانده است. انتظار میرود با حرکت کشتیهای مرتبط با ایران که پیشتر در نزدیکی پاکستان و سریلانکا لنگر انداخته بودند به سمت خلیج فارس، این روند بهبود ادامه یابد.
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.