جمعه ۱۴۰۵/۰۴/۰۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه «جنگ بیانیه‌ها»، خواستار راستی‌آزمایی اهداف هسته‌ای ایران شد

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
درخواست دیده‌بان هسته‌ای برای ایجاد یک «سیستم قوی» در حالی مطرح می‌شود که آمریکا و ایران ادعاهای متناقضی را در مورد مذاکرات آتش‌بس مطرح کرده‌اند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تأکید کرده است که باید یک «سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی» برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز جمعه خواستار دسترسی کامل بازرسان به تأسیسات هسته‌ای شد و خاطرنشان کرد که اطمینان از عدم توانایی ایران در ساخت سلاح‌های هسته‌ای، هدف اصلی توافق آتش‌بس اولیه با ایالات متحده است. آمریکا و متحدان غربی‌اش سال‌هاست هشدار می‌دهند که برنامه هسته‌ای تهران ممکن است با هدف ایجاد ظرفیت ساخت سلاح دنبال شود. ایران همواره این ادعا را به‌شدت رد کرده و تأکید دارد که اهداف برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً غیرنظامی است. گروسی روز جمعه به خبرنگاران گفت: «دولت ایران به وضوح تأیید کرده است که [ساخت سلاح هسته‌ای] هدف آن‌ها نیست، اما قطعاً نیت‌ها کافی نیستند. برای اطمینان، ما نیاز داریم که در اسرع وقت یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی داشته باشیم.» وی تأکید کرد که موضع آژانس قضاوت درباره نیت‌ها نیست، اما نمی‌تواند مسائل را به سادگی و بدون بررسی بپذیرد. «ما باید همه جا را راستی‌آزمایی کنیم.» بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران، که ژوئن گذشته در یک جنگ ۱۲ روزه توسط آمریکا و اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند، به نقطه اختلاف کلیدی تبدیل شده است؛ چرا که واشنگتن و تهران به مذاکرات خود برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار بر اساس یادداشت تفاهم ۱۴ ماده‌ای که اوایل این ماه امضا شد، ادامه می‌دهند. تهران

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user