جمعه ۱۴۰۵/۰۴/۰۵

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: پس از جنگ، نیاز به نظارت هسته‌ای «بسیار قوی» در ایران وجود دارد

  :اندیشکده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز جمعه گفت که در پی درگیری‌های خاورمیانه، برای اطمینان از اینکه ایران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای نمی‌رود، به راستی‌آزمایی «بسیار قوی» در این کشور نیاز است. اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده و ایران در حال مذاکره برای توافقی گسترده‌تر جهت پایان دادن به جنگ هستند و برنامه هسته‌ای تهران یکی از نقاط اختلاف کلیدی در این مذاکرات است. گروسی در ژاپن به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم هدف این توافق (مقدماتی اخیر میان آمریکا و ایران) اطمینان از عدم توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران است. دولت ایران به وضوح اعلام کرده که چنین قصدی ندارد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس افزود: «اما البته نیت‌ها کافی نیستند. ما باید یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی در اسرع وقت مستقر کنیم.» گروسی گفت که این نهاد نظارتی همچنین مذاکرات با ایران را پس از توافق مقدماتی‌اش با ایالات متحده در مورد نحوه برخورد با ذخایر اورانیوم تهران، «به‌تازگی آغاز کرده است». گروسی گفت: «گفتگوهای اولیه انجام شده است... ما انتظار داریم که این کار به‌زودی شتاب بگیرد.» پیش از آغاز درگیری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده بود که ایران ۴۴۰ کیلوگرم (۹۷۰ پوند) اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در اختیار دارد. این میزان به سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای ساخت بمب نزدیک است و بسیار بالاتر از حد مجاز ۳.۶۷ درصدی تعیین‌شده در توافق سال ۲۰۱۵ است که اکنون دیگر اجرا نمی‌شود. ایران پس از حملات ژوئن ۲۰۲۵ توسط اسرائیل و ایالات متحده، همکاری خود با آژانس را به حالت تعلیق درآورد و بازرسان آژانس از آن زمان تاکنون موفق به مشاهده این مواد نشده‌اند.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user