با وجود آتشبسها و جابهجایی جبهههای نظامی، جنگهای اسرائیل همچنان ادامه دارد، بدون آنکه پایانی روشن یا دستاوردهای امنیتی پایداری در کار باشد. کمتر از یک هفته پس از امضای تفاهمنامه میان تهران و واشنگتن که به جنگ سه ماهه و پرنوسان آمریکا-اسرائیل علیه ایران - فعلاً - پایان داد، نظر متحد اصلی واشنگتن، یعنی اسرائیل، مشخص شد. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، ۹۲ درصد از اسرائیلیها بهطور قاطع معتقدند که آمریکا پیروزی آنها بر دشمنی چندیندههای را به باد داده است؛ بهطوری که نزدیک به نیمی از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفتهاند اسرائیل باید بدون توجه به توصیههای واشنگتن، متحد و حامی اصلی خود، به حملاتش به لبنان و گروه حزبالله، متحد ایران، ادامه دهد. اسرائیل سالهای پس از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به رهبری حماس در اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ نفر شد را درگیر جنگهای مداوم در سراسر منطقه گذرانده است. این رژیم با ارتکاب نسلکشی در غزه، بیش از ۷۳ هزار فلسطینی را به قتل رسانده و بخشهای وسیعی از این سرزمین را با خاک یکسان کرده است. اسرائیل دو بار به ایران حمله کرده، هزاران نفر را در لبنان در جریان نبرد با حزبالله (متحد ایران) کشته، چندین تهاجم زمینی به سوریه انجام داده و حملات پراکندهای را علیه حوثیهای یمن، که آنها نیز متحد تهران هستند، ترتیب داده است. در پارلمان متشنج اسرائیل، حمایت از جنگهای این کشور یکی از معدود نقاط اشتراک نظر است، حتی اگر سیاستمداران بر سر نحوه پیشبرد آنها اختلاف نظر داشته باشند. در آستانه جنگ با ایران، گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل و یکی از رقبای جایگزینی بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر، هیچ محدودیتی برای انتقاد قائل نشد. او در جریان سخنرانی خود
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.