منامه — نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده که روز پنجشنبه در منامه به پایان رسید، بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که کشتیرانی آزاد، بدون قید و شرط و بدون محدودیت، از جمله حق عبور ترانزیتی که طبق حقوق بینالملل تضمین شده است، برای امنیت منطقهای و جهانی ضروری باقی میماند. وزیران هرگونه عوارض، هزینه یا تلاش برای اعمال کنترل بر این تنگه را رد کردند و از اعلام عمان و سازمان بینالمللی دریانوردی مبنی بر آغاز طرح تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد سرگردان در منطقه استقبال نمودند. این نشست وزیران میان ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس به ریاست مشترک مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و دکتر عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین و رئیس کنونی شورای وزیران شورای همکاری، و با حضور وزیران امور خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس و جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد. روبیو در سخنرانی خود در این نشست، بر تعهد پایدار ایالات متحده به امنیت شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد و وزیران نیز تعهد قوی خود را به مشارکت راهبردی ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس مورد تأیید مجدد قرار دادند. در بیانیه مشترکی که در پایان این نشست صادر شد، وزیران امور خارجه از امضای یادداشت تفاهم ۱۷ ژوئن میان ایالات متحده و ایران استقبال کرده و نقشهای میانجیگری مهم ایفا شده توسط پاکستان و قطر را به رسمیت شناختند. آنان بر ضرورت حفظ شتاب و وحدت همزمان با پیشرفت مذاکرات به سوی پایان پایدارتر خصومتها و هدف مشترک جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای یا توسعه آن تأکید کردند. وزیران همچنین تأکید نمودند که صلح و امنیت پایدار منطقهای مستلزم
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.