در کتابی جدید و تکاندهنده، کارلو روولی، فیزیکدان نظری، میگوید که ما دوباره به لبه پرتگاه بازگشتهایم؛ و این بار، رهبران جهان به شکلی مزمن از درایت کندی و خروشچف بیبهرهاند. پس چرا او با تسلیح مجدد مخالف است؟ آیا اعضای اروپایی ناتو باید در برابر تهدید روسیه، خود را مسلح کنند؟ و اگر نه، از کارلو روولی میپرسم، چرا نه؟ این فیزیکدان نظری ایتالیایی، فرد مناسبی برای پاسخ به این پرسشها به نظر میرسد، چرا که کتاب جدید و بهموقع او با عنوان «۸۵ ثانیه تا نیمهشب»، زیرعنوان «استدلال یک فیزیکدان علیه تسلیح مجدد» را بر خود دارد. روولی ۷۰ ساله، با چشمان قهوهای، چهرهای گشاده و موهای خاکستری پرپشت و رشکبرانگیز، پیش از پاسخ دادن، عینکش را برمیدارد. «این ایده که ارتش روسیه تهدیدی برای اروپا است، مضحک است. روسیه حتی نمیتواند به کییف برسد! چند سال پیش، روسیه ۴ درصد از هزینههای نظامی جهان را داشت و ناتو ۴۰ درصد.» با این حال، در عین حال، روسیه با داشتن بیش از ۴۰۰۰ کلاهک هستهای، بزرگترین دارنده ذخایر هستهای در سیاره است. روولی میگوید: «بنابراین ما نمیتوانیم روسیه را شکست دهیم، چون واکنش نشان خواهد داد.» از میان سه ابرقدرت هستهای – روسیه، آمریکا و چین – تنها چین متعهد شده است که از سلاح هستهای به عنوان گزینه اول استفاده نکند. روسیه، مانند آمریکا، حق پاسخ به حملات متعارف با حملات هستهای را برای خود محفوظ میداند. روولی معتقد است مشکل اصلی، ترس متقابل است. «ما در دام فقدان اعتماد متقابل گرفتار شدهایم. ما در خوابگردی، در حال تکرار الگوهایی هستیم که در آن همه مسلحتر و تهاجمیتر میشوند.» او به آنچه چند هفته پیش در سن پترزبورگ رخ داد اشاره میکند: «اوکراینیها با سلاحهای ناتو، سن پترزبورگ را بمباران کردند و...»
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.