پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

آیا ترامپ برای حفاظت از مذاکرات صلح ایران، سرانجام نتانیاهو را مهار خواهد کرد؟ | محمد بازی

  :اندیشکده
، :نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
تا زمانی که اسرائیل به حملات خود به لبنان ادامه دهد، هرگونه توافق میان ایالات متحده و ایران در معرض خطر خواهد بود. در ۱۸ ژوئن، جی. دی. ونس در اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید ایستاد و به منتقدان اسرائیلیِ توافق با ایران که رئیسش، دونالد ترامپ، روز قبل امضا کرده بود، به شدت تاخت. معاون رئیس‌جمهور استدلال کرد که ترامپ تنها رهبر جهانی است که پس از نزدیک به سه سال جنگ و ویرانی در سراسر خاورمیانه، همچنان با اسرائیل همدردی می‌کند. ونس گفت: «اگر من در کابینه دولت اسرائیل بودم، شاید به تنها متحد قدرتمندی که در کل دنیا برایم باقی مانده، حمله نمی‌کردم.» ونس همچنین اشاره کرد که در طول جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران، دو‌سوم تسلیحات دفاعی که برای محافظت از اسرائیل در برابر تلافی ایران استفاده شد، «به دست آمریکایی‌ها ساخته و با دلار‌های مالیاتی آمریکایی‌ها پرداخت شده است». ونس به شکلی از رهبران اسرائیل انتقاد کرد که به ندرت توسط یک سیاستمدار بلندپایه آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. و اگرچه ونس مستقیماً انتقاد خود را متوجه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نکرد، اما پیام ضمنی آن روشن بود: دولت ترامپ مایل است رهبر اسرائیل را به دلیل کارشکنی در توافق‌های آتش‌بس، با هدف طولانی‌تر کردن جنگ‌های منطقه‌ای و حفظ قدرت، بازخواست کند. طی چند هفته گذشته، ترامپ و چندین تن از مشاورانش به خبرنگاران گفته‌اند (یا به صورت راهبردی درز داده‌اند) که رئیس‌جمهور از لجاجت و مقاومت نتانیاهو در برابر آتش‌بس با ایران خسته شده است. طبق گزارش‌ها، در یک تماس تلفنی اخیر، ترامپ

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user