پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

ایران نسبت به عبور و مرور بدون مجوز از تنگه هرمز هشدار داد

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
یک نفتکش با وجود تهدیدهای سپاه پاسداران ایران، طبق گزارش‌ها در حالی که از کرانه غربی عبور می‌کند، از تنگه هرمز می‌گذرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نسبت به هرگونه عبور از تنگه هرمز بدون مجوز هشدار داده و اعلام کرده است که با کشتی‌هایی که از این دستور پیروی نکنند «برخورد خواهد شد» و از مسیر جدیدی که در این آبراه ایجاد شده انتقاد کرده است. آینده این تنگه، که مسیری حیاتی برای محموله‌های انرژی است و در جریان جنگ بیش از ۱۰۰ روزه میان ایالات متحده و ایران عملاً توسط ایران مسدود شده بود، یکی از نقاط اختلاف کلیدی در مذاکرات میان دو طرف است. تهران اعلام کرده است که قصد دارد در آینده آنچه را که «هزینه‌های خدمات دریایی» می‌نامد، نه عوارض، اعمال کند، در حالی که ایالات متحده استدلال می‌کند که این یک آبراه بین‌المللی است و بنابراین عبور از آن نباید مشمول پرداخت هزینه باشد. سپاه پاسداران، بازوی ایدئولوژیک ارتش ایران، روز پنجشنبه اعلام کرد: «تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز، مسیری است که توسط جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.» آن‌ها در بیانیه‌ای هشدار دادند که هرگونه عبور بدون مجوز «غیرقابل قبول و بسیار خطرناک» است. آن‌ها همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتر، آنچه را که «مسیر جدید» اعلام‌شده توسط «برخی مقامات» در این آبراه خواندند، محکوم کردند. این هشدار پس از آن صادر شد که یک نفتکش لیبریایی روز پنجشنبه با استفاده از مسیری نزدیک به ساحل عمان، از تنگه خارج شد. نفتکش «استوئیک واریور» (Stoic Warrior) - که اعلام کرده بود قصد عبور از تنگه هرمز را دارد - صبح زود روز پنجشنبه سفر خود را آغاز کرد و در مسیری حرکت کرد که از نزدیکی ساحل

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user