پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

روبیو به متحدان خلیج فارس می‌گوید که توافق با ایران امنیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
تور خلیج فارس روبیو، نخستین مأموریت دیپلماتیک سطح بالا از زمان توافق چارچوب ایالات متحده و ایران در هفته گذشته است. مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پایان سفر خود به خلیج فارس که با هدف جلب حمایت متحدان منطقه‌ای از توافق موقت ایالات متحده و ایران برای پایان دادن به جنگ‌شان انجام شد، هشدار داد که هرگونه عوارض ایران بر کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز، «مانند یک بیماری مسری» به سایر آبراه‌ها سرایت خواهد کرد. روبیو روز پنجشنبه پس از شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین گفت: «آبراهه‌های بین‌المللی متعلق به هیچ دولت-ملتی نیستند.» وی افزود: «اگر در واقع بپذیریم که می‌توان برای استفاده از یک آبراه بین‌المللی پول دریافت کرد، صرفاً به این دلیل که آن آبراه در نزدیکی فضای سرزمینی شما قرار دارد، خب این موضوع مانند یک بیماری مسری در سراسر جهان گسترش خواهد یافت.» او گفت که در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، هیچ حمایتی از دریافت عوارض توسط ایران برای کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز وجود ندارد. روبیو پیش‌تر به شرکای خود در خلیج فارس گفته بود که هرگونه توافقی برای پایان دادن به جنگ ایالات متحده و ایران، منافع امنیتی آن‌ها را در نظر خواهد گرفت. تور سه روزه روبیو در خلیج فارس، نخستین مأموریت دیپلماتیک سطح بالا از زمانی است که ایالات متحده و ایران بر سر تفاهم‌نامه‌ای برای تمدید آتش‌بس و انجام گفتگوها جهت پایان دائمی جنگ بیش از ۱۰۰ روزه - که از ۲۸ فوریه با حملات آمریکا و اسرائیل به ایران آغاز شد - به توافق رسیدند. او در حالی که تلاش می‌کرد رهبران عرب خلیج فارس را متقاعد کند، به حساسیت مأموریت خود اذعان کرد؛ رهبرانی که نگرانند امتیازات بیش از حد می‌تواند تهران را تقویت کرده و منطقه را تغییر شکل دهد.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user