پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

ایران نسبت به عبور از تنگه هرمز بدون مجوز هشدار داد

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنجشنبه نسبت به هرگونه تردد غیرمجاز از تنگه هرمز هشدار داد و اعلام کرد که با شناورهایی که از این دستور پیروی نکنند، «برخورد خواهد شد». آینده این تنگه که مسیری حیاتی برای محموله‌های انرژی است و در طول جنگ توسط ایران مسدود شده بود، یکی از نقاط اختلاف کلیدی در مذاکرات میان تهران و واشنگتن است. تهران اعلام کرده است که قصد دارد آنچه را که «هزینه‌های خدمات دریایی» می‌نامد، به جای عوارض، اعمال کند؛ در حالی که ایالات متحده استدلال می‌کند که این یک آبراه بین‌المللی است و بنابراین نباید مشمول هزینه شود. سپاه پاسداران، بازوی ایدئولوژیک ارتش ایران، اعلام کرد: «تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز، مسیری است که توسط جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.» آن‌ها در بیانیه‌ای هشدار دادند که هرگونه عبور بدون مجوز «غیرقابل قبول و بسیار خطرناک» است. آن‌ها همچنین آنچه را که اعلام مسیر جدیدی از طریق این آبراه توسط «برخی مقامات» خواندند، بدون ارائه جزئیات بیشتر، محکوم کردند. هرمز پهنه آبی باریکی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است که حدود ۲۰ درصد از نفت خام و گاز طبیعی مایع جهان معمولاً از آن عبور می‌کند. عرض این تنگه در باریک‌ترین نقطه تنها حدود ۳۰ کیلومتر (۱۸ مایل) است. تنها مسیری که در حال حاضر توسط ایران مجاز دانسته شده، از کریدوری می‌گذرد که در امتداد سواحل این کشور قرار دارد. تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته توسط تهران و واشنگتن برای پایان دادن به جنگ امضا شد، مقرر می‌دارد که کشتی‌های تجاری می‌توانند در ۶۰ روز آینده به صورت رایگان از این تنگه عبور کنند. با توجه به مذاکرات ایران و آمریکا، مشخص نیست که پس از این دوره چه ترتیبات اجرایی برقرار خواهد بود.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user