پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

ایران ناتو را به «همدستی» در جنگ متهم کرد

  :اندیشکده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
تهران روز پنجشنبه ناتو را به «همدستی» در جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران متهم کرد؛ این واکنش پس از آن صورت گرفت که رئیس این ائتلاف به حمایت از ایالات متحده در این درگیری اذعان کرد. مارک روته، رئیس ناتو، در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از متحدانش به دلیل عدم حمایت از این جنگ، به شبکه فاکس‌نیوز گفت که صدها هواپیمای آمریکایی از پایگاه‌هایی در ایتالیا به پرواز درآمده‌اند. دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ با تنش‌هایی با متحدان ناتو همراه بوده است که نسبت به ضرورت این درگیری در خاورمیانه ابراز تردید کرده‌اند. روته به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز آمریکا گفت: «کشور به کشور، متحد به متحد، پایگاه‌های خود را برای عملیات "خشم حماسی" (Epic Fury) در دسترس قرار داده‌اند.» او با اشاره به نام عملیات نظامی آمریکا علیه ایران افزود: «پانصد هواپیمای آمریکایی برای پشتیبانی از "خشم حماسی" از پایگاه‌های آمریکا در ایتالیا برخاستند.» ترامپ روز چهارشنبه به روته گفته بود که از اعضای این ائتلاف که از جنگ او علیه ایران حمایت نکردند، «ناامید» شده است. روته همچنین به فاکس‌نیوز گفت که رومانی «پروازهای تجاری و هواپیماها را کاهش داد، زیرا مجبور بودند از فرودگاه‌ها برای تسهیلات سوخت‌رسانی» در طول جنگ ایران استفاده کنند. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعتراف رئیس ناتو به «همدستی فعال» در این «جنگ غیرقانونی» را محکوم کرد. بقایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این اعترافی آشکار و تکان‌دهنده از همدستی فعال ناتو در یک جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، او ناتو را به «نقض فاحش قواعد آمره» متهم کرد.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user