پنجشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۴

پیشنهاد پادکست: چگونه پاکستان ایران و آمریکا را پای میز مذاکره نشاند

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
شبکه خبری تریبون، دوحه - در این قسمت از برنامه «چشم‌انداز طولانی» (Long View) که توسط مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جورج‌تاون در قطر تهیه شده است، محمد عامر، سفیر پاکستان در قطر، در یک گفت‌وگوی نادر درباره دیپلماسی پشت پرده در بحبوحه جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران صحبت می‌کند. این مصاحبه که در تاریخ ۱۴ ژوئن ضبط شده، به بررسی جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و نقش غیرمنتظره‌ای که پاکستان به عنوان میانجی ایفا کرد، می‌پردازد. سفیر محمد عامر به‌طور مفصل توضیح می‌دهد که چگونه پاکستان برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹، تسهیل‌گر تعامل مستقیم میان ایران و ایالات متحده شد. این گفت‌وگو که توسط مریم داوود، دستیار اداری مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شده، در تاریخ ۲۱ ژوئن در یوتیوب منتشر شد. مجری: بیایید با ارائه کمی زمینه تاریخی از وضعیت کنونی شروع کنیم و سپس به این بپردازیم که پاکستان چگونه در هر دو سوی این مناقشه کسب اعتبار کرد. همان‌طور که می‌دانید، پاکستان در سال ۲۰۲۴ با ایران تبادل حملات داشت، با این حال دو سال بعد، دیپلمات ایران در پاکستان می‌گوید: «ما در هیچ جای دیگری جز اسلام‌آباد مذاکره نخواهیم کرد.» آیا می‌توانید آنچه را که در این فاصله رخ داد برای ما شرح دهید؟ این اعتماد چگونه و با چه میزان از عمد و برنامه‌ریزی بازسازی شد؟ و از سوی دیگر، تمایل فعلی واشنگتن برای تعامل در اسلام‌آباد، چه چیزی درباره وضعیت کنونی روابط میان ایالات متحده و پاکستان به ما می‌گوید؟ آیا این رابطه‌ای است که بر پایه اعتماد راهبردی بازسازی شده، یا نشان‌دهنده نبود گزینه‌ای بهتر است؟ سفیر: پیش از هر چیز، اجازه دهید از مؤسسه بسیار عالی شما برای دعوت از من جهت مشارکت در این ابتکار بسیار سازنده تشکر کنم. با شروع...

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user