برلین، ۲۴ ژوئن / تاس. رهبران بریتانیا، آلمان، ایتالیا، لهستان و فرانسه (گروه ای-۵) ضمن اعلام حمایت از تفاهمنامه میان ایالات متحده و ایران، اظهار داشتند که این سند زمینهساز احیای امنیت منطقهای و ثبات اقتصاد جهانی است. در بیانیه مشترکی که پس از نشست رهبران ای-۵ در برلین منتشر شد، آمده است: «رهبران از تفاهمنامه آمریکا و ایران که تحت رهبری پرزیدنت ترامپ و با حمایت کشورهای میانجی حاصل شده است، استقبال کردند و توافق نمودند که این لحظهای برای فرصتسازی جهت احیای ثبات منطقهای و تثبیت اقتصاد جهانی است.» آنها همچنین بر این موضع که ایران نباید به سلاح هستهای دست یابد تأکید کردند و بار دیگر حمایت خود را از آزادی بیقید و شرط و نامحدود کشتیرانی در تنگه هرمز ابراز داشتند. علاوه بر این، کشورهای ای-۵ آمادگی خود را برای مشارکت در یک مأموریت چندملیتی به رهبری بریتانیا و فرانسه جهت حفاظت از کشتیرانی دریایی در تنگه هرمز، از جمله عملیات مینروبی، «به محض فراهم شدن شرایط» اعلام کردند. به اعتقاد آنها، چنین مأموریتی به امنیت کشتیرانی در این آبراه کمک خواهد کرد. پیشتر، واشنگتن و تهران تفاهمنامهای را امضا کردند که بر اساس آن خصومتها در تمامی جبههها، از جمله در لبنان، فوراً متوقف میشود. در روزهای ۲۱ و ۲۲ ژوئن، مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون اجرای این تفاهمنامه در تفرجگاه سوئیسی بورگناشتوک و با میانجیگری دوحه و اسلامآباد برگزار شد. طبق بیانیه مشترکی که پاکستان و قطر پس از دور نخست مذاکرات منتشر کردند، دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.