وزیر دفاع اسرائیل گفت که نیروهای این کشور از جنوب لبنان عقبنشینی نخواهند کرد، موضوعی که مذاکرات صلح ایران را پیچیدهتر کرده است، چرا که ادامه درگیریها در لبنان همچنان مانعی بر سر راه صلح پایدار است. اسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبهای در تلآویو با تکرار مواضع بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، تأکید کرد که نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان باقی خواهند ماند. کاتز گفت: «ارتش اسرائیل آماده است... و ما عقبنشینی نمیکنیم. ما اعلام کردیم که در هر صورت عقبنشینی نخواهیم کرد و تا این لحظه - و این یک دستاورد سیاسی است - هیچ درخواست آمریکایی برای عقبنشینی اسرائیل از لبنان وجود ندارد.» هفته گذشته، ایالات متحده و ایران توافقنامهای را امضا کردند که ضمن تمدید آتشبس شکننده، زمینه را برای ۶۰ روز مذاکره جهت دستیابی به صلح پایدار فراهم میکند. نخستین چالشها در اجرای این تفاهمنامه هفته گذشته و پس از ادامه عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان بروز کرد که منجر به تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز شد. برداشت ایالات متحده و ایران از این تفاهمنامه، بهویژه در مورد لبنان، تفاوتهای قابلتوجهی دارد. ایران تأکید کرده است که اسرائیل باید جنگ در لبنان را متوقف و نیروهای خود را از جنوب این کشور خارج کند. اسرائیل بخشهای وسیعی از جنوب لبنان را در منطقهای که آن را «منطقه امنیتی» مینامد، تحت اشغال دارد. اسرائیل و دولت لبنان در حال انجام مذاکراتی با میانجیگری آمریکا هستند که از جمله موارد دیگر...
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.