ایالات متحده و ایران روز سهشنبه بر سر اینکه آیا تهران با اجازه دادن به بازرسیهای سازمان ملل از سایتهای هستهای خود موافقت کرده است یا خیر، دچار اختلاف شدند. در حالی که مقامات بر سر چگونگی پایان دائمی جنگ در ایران مذاکره میکردند، طرحی جداگانه برای شکستن بنبست کشتیرانی در تنگه هرمز مطرح شد. اختلاف بر سر بازرسیهای هستهای در حالی رخ داد که رئیسجمهور ایران با میانجیگران پاکستانی دیدار کرد و تیمهای فنی ایالات متحده و ایران به گفتگوهای خود در سوئیس ادامه دادند. یک آژانس سازمان ملل روز سهشنبه اعلام کرد که طرحی برای عبور کشتیهای سرگردان و هزاران خدمه آنها از این تنگه در جریان است؛ گذرگاهی حیاتی برای تأمین انرژی جهانی که ایران پس از آغاز جنگ توسط ایالات متحده و اسرائیل در ۲۸ فوریه، آن را مسدود کرده بود. پیشتر در همان روز، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به خبرنگاران در تهران گفت که بازرسان سازمان ملل برای بررسی سایتهای هستهای که سال گذشته توسط ایالات متحده بمباران شدند، برنامهریزی نشدهاند و اظهارات روز گذشته جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا را رد کرد. پرزیدنت دونالد ترامپ روز سهشنبه به خبرنگاران گفت که اگر ایران با بازرسیها موافقت نکرده باشد، فوراً گفتگوها با تهران را قطع خواهد کرد. اما او افزود که عجلهای برای آغاز این بازرسیها وجود ندارد. آژانس بینالمللی انرژی اتمی به درخواستها برای اظهار نظر در مورد نقش احتمالی خود پاسخی نداده است. این آژانس از زمان جنگ ۱۲ روزه اسرائیل در سال ۲۰۲۵، بارها به ایران رفت و آمد داشته، اما به سایتهای غنیسازی بمبارانشده که توسط ایالات متحده هدف قرار گرفتهاند، دسترسی پیدا نکرده است. ایران تأکید دارد که برنامه هستهایاش صلحآمیز است.
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.