چهارشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۳

روبیو می‌گوید ایران نمی‌تواند در هرمز عوارض دریافت کند: آنچه می‌دانیم

  :اندیشکده
، :نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
تهران می‌گوید تنگه هرمز «هرگز به شرایط پیش از جنگ بازنخواهد گشت» و ادعا می‌کند که می‌تواند برای خدمات، عوارض دریافت کند. مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که طبق هیچ توافق نهایی با واشنگتن، به ایران اجازه داده نخواهد شد که برای کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، عوارض یا هزینه‌ای دریافت کند؛ موضوعی که یکی از بزرگ‌ترین نقاط اختلاف در مذاکرات با هدف پایان دادن به ماه‌ها درگیری در سراسر خاورمیانه را آشکار کرده است. این اختلاف پس از آن بالا گرفت که ایران اعلام کرد دریافت عوارض ترانزیتی برنامه‌ریزی‌شده برای عبور از تنگه‌ای که از آب‌های سرزمینی‌اش می‌گذرد را به مدت ۶۰ روز، همزمان با ادامه گفتگوها با ایالات متحده در سوئیس، به تعویق می‌اندازد؛ امری که نشان می‌دهد ممکن است پس از پایان دوره مذاکرات، این هزینه‌ها اعمال شوند. واشنگتن و تهران هفته جاری یک توافق اولیه در سوئیس برای توقف خصومت‌ها امضا کردند و یک روند دیپلماتیک ۶۰ روزه را با تمرکز بر کاهش تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران و مدیریت آینده تنگه هرمز آغاز نمودند. پاکستان که در کنار قطر به میانجی‌گری در این گفتگوها کمک کرده، گفته است که انتظار می‌رود مذاکرات برای پایان دادن به جنگ چهار ماهه آمریکا و اسرائیل علیه ایران، اوایل هفته آینده، احتمالاً در روز سه‌شنبه، از سر گرفته شود. آینده هرمز از هم‌اکنون به عنوان یک نقطه اختلاف کلیدی مطرح شده است، چرا که ایران در طول جنگ عملاً این آبراه را بست، ترافیک دریایی در یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک انرژی جهان را به‌شدت مختل کرد و باعث جهش قیمت نفت شد. در زمان صلح، یک‌پنجم از منابع نفت و گاز طبیعی جهان توسط تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس از طریق این آبراه صادر می‌شود. در ماه آوریل، ایالات متحده اعمال کرد

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user