ایران در حالی که ماههایی از مذاکرات پیچیده را در میان اختلافات سیاسی داخلی پیش رو دارد، با دقت نظارهگر اوضاع است. تهران، ایران – تفاهمنامهای (MoU) که میان ایران و ایالات متحده امضا شد، نخستین روزهای پرنشیب و فراز خود را پشت سر گذاشته و نقشه راهی برای حلوفصل احتمالی و بلندمدت جنگی که نزدیک به چهار ماه پیش توسط آمریکا و اسرائیل آغاز شد، ایجاد کرده است. با این حال، ماهها بحثهای دشوار سیاسی و فنی همچنان در پیش است و با وجود اینکه ایرانیان با دقت نظارهگر هستند، خوشبینیها همچنان محدود است. احسان، که در مرکز تهران زندگی میکند، به الجزیره گفت: «ما از بمباران روزانه به گفتگو درباره خرید ذرت از آمریکا رسیدهایم. بنابراین، این تغییر خوبی است، اما کیفیت زندگی ما همچنان روز به روز بدتر میشود.» او به اخباری اشاره داشت که بر اساس آن، ایران میتواند با استفاده از بخشی از منابع مالی مسدود شده خود در خارج از کشور که قرار است به عنوان بخشی از توافق آزاد شود، کالاهای بشردوستانه از جمله غذا و دارو خریداری کند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز سهشنبه در یک پیام ویدیویی گفت که تهران میتواند ذرت، گندم و سایر محصولات کشاورزی را از آمریکا خریداری کند، مشروط بر اینکه قیمت و کیفیت آنها مناسب باشد، اما متن توافقنامه ایران را به این کار ملزم نمیکند. خزانهداری آمریکا همچنین به عنوان بخشی از این تفاهمنامه، مجوز عمومی صادر کرده است که تولید، تحویل و فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی با منشاء ایرانی را تا ۲۱ اوت مجاز میداند. پرداختهای بدهی به ایران بابت این خریدها ممکن است انجام شود در
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.