چهارشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۳

پاکستان از میانجی‌گری برای توافق میان آمریکا و ایران چه سودی می‌برد؟

  :اندیشکده
، :نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
پاکستان در بهبود روابط آمریکا و ایران، فرصتی راهبردی از جمله در زمینه‌های تجارت، دسترسی به انرژی و احیای جایگاه منطقه‌ای خود می‌بیند. اسلام‌آباد، پاکستان – آخر هفته گذشته در تفرجگاه کوهستانی بورگن‌اشتوک در سوئیس، جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، در کنار شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر ایستاد. در چند متری آن‌ها، عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان حضور داشت که ونس هنگام آغاز سخنانش به او اشاره کرد. او با خنده حضار گفت: «از زمانی که فیلد مارشال عاصم منیر در ماه آوریل در اسلام‌آباد از ما استقبال کرد، به شوخی گفته‌ام که دو فرد بسیار بسیار مهم در زندگی‌ام دارم؛ یک هندی و یک پاکستانی. هندی همسرم است و پاکستانی، فیلد مارشال منیر.» این معاون رئیس‌جمهور که همسرش، اوشا ونس، فرزند مهاجران هندی است، افزود که در سه ماه گذشته بیش از هر کس دیگری با منیر صحبت کرده است. ونس با تکرار تعریف و تمجیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: «ما بدون تدبیر و رهبری نظامی او اینجا نبودیم.» این ستایش‌ها تنها محدود به واشنگتن نبوده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه برای یک سفر رسمی وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد. این نخستین سفر خارجی او پس از حمله آمریکا و اسرائیل به ایران در ۲۸ فوریه بود و وی از کمک‌های اسلام‌آباد برای کشاندن واشنگتن و تهران به میز مذاکره تشکر کرد. این سفر نشان داد که چگونه تحولات چهار ماه گذشته، جایگاه اسلام‌آباد را در محاسبات تهران تغییر داده است. پاکستان

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user