نوشته مِدیا بنجامین و نیکلاس جی. اس. دیویس | ۲۴ ژوئن ۲۰۲۶ | ۰ نظر تمدید ۶۰ روزه آتشبس میان ایالات متحده و ایران ممکن است به صلحی پایدار منجر شود یا ممکن است ظرف یک هفته به پایان برسد؛ محکوم به شکست به دلیل اتحاد ناکارآمد میان آمریکا و اسرائیل. اگر این آتشبس تداوم یابد، میتواند سرآغاز گذاری از دکترین «جنگ با شدت پایین» باشد که دههها سیاست خارجی ایالات متحده را شکل داده است. مذاکرات میان آمریکا، ایران، پاکستان و قطر در ۲۱ ژوئن در سوئیس آغاز شد. اما ایران قاطعانه اعلام کرد که ایالات متحده را مسئول نقض مفاد تفاهمنامه آمریکا-ایران توسط اسرائیل میداند و تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود در ماده ۱، که مستلزم آتشبس واقعی اسرائیل و خروج از لبنان است، عمل نکند، نمیتواند در سایر بخشهای توافق پیش برود. اگر تفاهمنامه مورد توافق میان ایران و ایالات متحده شکست بخورد، جهان با کاهش شدید عرضه نفت و گاز و جنگی منطقهای میان ایران، اسرائیل و ایالات متحده از لبنان تا خلیج فارس مواجه خواهد شد. این بحرانِ تمامعیار، نتیجه ویرانگر دیگری از ناتوانی جامعه جهانی در مهار جنایات جنگی و نسلکشی اسرائیل یا پایان دادن به اشغال غیرقانونی فلسطین و حملات و تهاجمات آن به کشورهای همسایه است؛ اقداماتی که ایالات متحده همچنان از طریق اتحاد نظامی و دیپلماتیک و تسلیح ارتش اسرائیل، آنها را تسهیل و حمایت میکند. به نظر میرسد ترامپ وضعیت بهسرعت رو به وخامت آمریکا و اسرائیل را درک کرده است و...
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.