۲۴ ژوئن (یو پی آی) -- سازمان دریانوردی سازمان ملل متحد اعلام کرد که تخلیه هزاران دریانوردی را که ماهها به دلیل بحران تنگه هرمز سرگردان بودهاند، آغاز خواهد کرد. از زمان آغاز جنگ ایالات متحده علیه ایران در ۲۸ فوریه، حدود ۱۱ هزار دریانورد در نزدیکی تنگه هرمز در کشتیهای خود گرفتار شدهاند، اما با اعلام سازمان بینالمللی دریانوردی در روز سهشنبه مبنی بر اجرای یک طرح تخلیه در مقیاس بزرگ، به نظر میرسد وضعیت آنها رو به پایان است. آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی در بیانیهای گفت: «ما تضمینهای ایمنی لازم را دریافت کرده و شرایط کشتیرانی ایمن را برای پشتیبانی از این عملیات به طور کامل بررسی کردهایم. ما همچنان به تضمین ایمنی دریانوردان و تداوم تجارت جهانی کاملاً متعهد هستیم.» جزئیات دقیق این طرح کاملاً مشخص نیست، اما دومینگز گفت که این برنامه شامل ایران، عمان، ایالات متحده و سایر کشورهای ساحلی میشود. تنگه هرمز، که یک مسیر حیاتی برای حملونقل انرژی دریایی است، در کانون این جنگ قرار داشته است. پس از حملات اولیه ایالات متحده و اسرائیل، ایران عملاً تنگه را به روی ترافیک دریایی بست که منجر به افزایش قیمت گاز و تشدید بحران انرژی در برخی کشورها شد. ایالات متحده نیز در واکنش، بنادر ایران را محاصره دریایی کرد و دسترسی این کشور به تجارت دریایی را قطع نمود. این اعلامیه پس از آن صورت میگیرد که ایالات متحده و ایران در ۱۷ ژوئن یک یادداشت تفاهم امضا کردند و متعهد شدند که برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند. «پس از ماهها سختی و رنج برای هزاران دریانورد بیگناه و تأثیر منفیِ...»
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.