چهارشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۳

ایران دکترین جنگ‌های کم‌شدت آمریکا را به چالش می‌کشد

  :اندیشکده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
نوشته‌ی مدیا بنجامین و نیکلاس جی. اس. دیویس | ۲۴ ژوئن ۲۰۲۶ | ۰ دیدگاه تمدید ۶۰ روزه‌ی آتش‌بس میان ایالات متحده و ایران ممکن است به صلحی پایدار منجر شود یا ظرف یک هفته به پایان برسد؛ محکوم به شکست به دلیل اتحاد ناکارآمد میان آمریکا و اسرائیل. اگر این آتش‌بس تداوم یابد، می‌تواند آغازگر گذاری از دکترین «جنگ با شدت کم» باشد که دهه‌ها سیاست خارجی ایالات متحده را شکل داده است. مذاکرات میان آمریکا، ایران، پاکستان و قطر در ۲۱ ژوئن در سوئیس آغاز شد. اما ایران قاطعانه اعلام کرد که ایالات متحده را مسئول نقض مفاد تفاهم‌نامه آمریکا و ایران توسط اسرائیل می‌داند و تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود در ماده ۱، که مستلزم آتش‌بس واقعی اسرائیل و خروج از لبنان است، عمل نکند، نمی‌تواند در سایر بخش‌های توافق پیش برود. اگر تفاهم‌نامه‌ی توافق‌شده میان ایران و ایالات متحده شکست بخورد، جهان با کاهش شدید منابع نفت و گاز و جنگی منطقه‌ای میان ایران، اسرائیل و ایالات متحده از لبنان تا خلیج فارس مواجه خواهد شد. این بحرانِ تمام‌عیار، نتیجه‌ی ویرانگر دیگری از ناتوانی جامعه جهانی در مهار جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل یا پایان دادن به اشغال غیرقانونی فلسطین و حملات و تهاجمات آن به کشورهای همسایه است؛ اقداماتی که ایالات متحده همچنان از طریق اتحاد نظامی و دیپلماتیک و تسلیح ارتش اسرائیل، آن‌ها را ممکن ساخته و حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد ترامپ موقعیت به‌سرعت رو به وخامت آمریکا و اسرائیل را درک کرده و قصد دارد...

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user