مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) و پروژه تهدیدات حیاتی (CTP) در مؤسسه امریکن اینترپرایز، بهروزرسانیهای روزانهای را برای ارائه تحلیل درباره جنگ با ایران منتشر میکنند. این بهروزرسانیها رویدادهای ۲۴ ساعت گذشته را پوشش میدهند. ایران در حال برداشتن گامهایی برای ایجاد یک سازوکار مشترک با عمان است تا تلاش کند اقتدار بلندمدتی بر تنگه هرمز اعمال کند. چنین سازوکاری به ایران امکان میدهد تا تردد از طریق تنگه را تنظیم کرده و بنا به صلاحدید خود، عبور و مرور را محدود کند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در ۲۳ ژوئن در مسقط با مقامات عمانی دیدار کرد تا در مورد مدیریت مشترک ایران و عمان بر تنگه گفتگو کند. مقامات ایرانی و عمانی پس از این گفتگوها بیانیه مشترکی صادر کردند که بر تعهد آنها به بند ۵ تفاهمنامه (MoU) ایران و عمان تأکید داشت. این بند بیان میکند که ایران با عمان همکاری خواهد کرد تا «مدیریت آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» را با مشورت سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس تعریف کند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گزارش داد که هر دو هیئت توافق کردند که گفتگوها در مورد مدیریت تنگه، از جمله خدمات دریایی و هزینههای مرتبط با آن را ادامه دهند. این گفتگوها تقریباً بهطور قطع شامل تلاشهای ایران برای ایجاد یک سیستم عوارضی خواهد بود که در آن کشتیها باید برای عبور از تنگه، «هزینههای خدمات» به ایران و عمان بپردازند. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، پس از این دیدار اظهار داشت که عمان از «عبور امن و بدون عوارض» از تنگه حمایت میکند. با این حال، ایران همواره میان «عوارض» و سایر هزینهها، مانند «هزینههای خدمات»، تفاوت قائل شده است.
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.