سه شنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۲

سازمان ملل تخلیه ۱۱ هزار دریانورد سرگردان در تنگه هرمز را آغاز کرد

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
در پی آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در ۲۸ فوریه، تهران عملاً تنگه هرمز را مسدود کرده بود که منجر به گرفتار شدن کشتی‌ها شد. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) وابسته به سازمان ملل متحد، به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که میان ایالات متحده و ایران برای پایان دادن به جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران امضا شد، تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در تنگه هرمز را آغاز کرده است. آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات «با همکاری نزدیک ایران، عمان، تمامی کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و صنعت کشتیرانی» انجام خواهد شد. وی گفت: «ما تضمین‌های ایمنی لازم را دریافت کرده و شرایط را برای ناوبری ایمن جهت پشتیبانی از این عملیات به طور کامل بررسی کرده‌ایم.» پس از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در ۲۸ فوریه، تهران عملاً تنگه را بسته بود که باعث شد کشتی‌ها در آبراه گرفتار شوند. اما از زمان امضای توافق‌نامه در هفته گذشته، ترافیک کشتیرانی افزایش یافته است؛ به طوری که آژانس اطلاعات کشتیرانی «کپلر» گزارش داد که دست‌کم ۳۶ کشتی تجاری در روز دوشنبه از تنگه عبور کرده‌اند که بالاترین سطح ترافیک از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شود. طبق اعلام وزارت دفاع عمان، روند تخلیه تحت برنامه سازمان بین‌المللی دریانوردی که ماه‌ها مورد بحث بوده، به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد. این وزارتخانه اعلام کرد: «با توجه به ریسک بالای برخورد در شرایط کنونی، تخلیه تدریجی و کنترل‌شده ترافیک کشتی‌ها ضروری است.» دانمارک نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که به یک مأموریت دریایی بین‌المللی که توسط فرانسه و بریتانیا تشکیل شده، خواهد پیوست.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user