سه شنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۲

خروج امارات از اوپک پلاس، سهم این گروه از تولید و ظرفیت نفت خام را کاهش داد.

  :رصدگر
لینک منبع اصلی
منبع داده: اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی، ژوئن ۲۰۲۶. در ۲۸ آوریل ۲۰۲۶، امارات متحده عربی اعلام کرد که از اول ماه مه، اوپک را ترک می‌کند. اوپک در سال ۱۹۶۰ توسط عراق، ایران، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا با هدف اعلام‌شده «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفتی کشورهای عضو» تشکیل شد. اوپک بیش از هر چیز به دلیل تأثیرش بر قیمت‌های جهانی نفت خام شناخته می‌شود. امارات متحده عربی در سال ۱۹۶۷ به عنوان امیرنشین ابوظبی به اوپک پیوست و تا سال ۲۰۲۵، پس از عربستان سعودی و عراق، سومین ظرفیت تولید نفت خام در این گروه را در اختیار داشت. امارات در سال ۲۰۲۵ به طور میانگین ۳.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد و ظرفیت تولید مؤثر آن حدود ۴.۲ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شد. این آمار مربوط به پیش از آغاز درگیری‌ها در ایران در ۲۸ فوریه ۲۰۲۶ و بسته شدن عملاً تنگه هرمز است که منجر به کاهش سطح تولید در منطقه و تأثیر قابل‌توجه بر بازارهای نفت شده است. اوپک (با احتساب امارات) در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۸.۰ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد که ۳۵ درصد از کل تولید جهانی نفت خام در آن سال بود. بدون سهم امارات، سهم این گروه از کل تولید جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۵ معادل ۳۱ درصد می‌بود. بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأثیرگذارترین عضو اوپک، عربستان سعودی است که در سال ۲۰۲۵ پس از ایالات متحده، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان (با ۹.۳ میلیون بشکه در روز) بود و ظرفیت تولید مؤثر آن در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شد. گروه بزرگ‌تر اوپک پلاس (همچنین...

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user