سه شنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۲

قطر و پاکستان می‌گویند مذاکرات ایران و آمریکا مسیری برای عبور امن از هرمز ایجاد می‌کند

  :اندیشکده
:نویسنده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
بر اساس بیانیه مشترک دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، ایالات متحده و ایران توافق کرده‌اند تا خط ارتباطی ویژه‌ای برای جلوگیری از حوادث و سوءتفاهم‌ها در طول یک دوره ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق نهایی ایجاد کنند؛ اقدامی که هدف آن تضمین تردد ایمن کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است. این توافق در نخستین نشست مذاکرات سطح بالا در چارچوب یادداشت تفاهم اسلام‌آباد که در بورگن‌اشتوت سوئیس با حضور نمایندگان ایران، ایالات متحده و میانجی‌گران (قطر و پاکستان) برگزار شد، حاصل گردید. اجلاس دریاچه لوسرن در ۲۲ ژوئن و پس از آنچه میانجی‌گران «فضایی مثبت و سازنده» خواندند، به پایان رسید و طرفین توافق کردند سازوکاری برای ادامه مذاکرات فنی ایجاد کنند. همچنین طرفین بر تشکیل یک کمیته عالی‌رتبه برای نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری توافق کردند. مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به این کمیته گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های هسته‌ای، تحریم‌ها، نظارت، حل اختلاف و سایر مسائل مرتبط با اجرای یادداشت تفاهم را بر عهده خواهند داشت. این کمیته بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی در مدت ۶۰ روز به توافق رسید که به مذاکرات فنی اجازه می‌دهد بلافاصله آغاز شده و تا پایان هفته در تفرجگاه بورگن‌اشتوت ادامه یابد. همچنین مقرر شد یک هسته رفع تنش میان طرفین و جمهوری لبنان با تسهیل‌گری میانجی‌گران ایجاد شود تا از پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان طبق یادداشت تفاهم اسلام‌آباد حمایت گردد. قطر و پاکستان به عنوان کشورهای میانجی در چارچوب یادداشت تفاهم اسلام‌آباد عمل می‌کنند.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user