شنبه ۱۴۰۵/۰۳/۳۰

جی دی ونس، معاون رئیس‌جمهور، برای گفتگو با ایران عازم سوئیس می‌شود اما می‌گوید که «تنها یکی دو روز» در آنجا خواهد ماند.

  :اندیشکده
  :رصدگر
لینک منبع اصلی
مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی روز شنبه برای گفتگو در مورد افزودن جزئیات کلیدی به توافق موقت خود جهت توقف جنگ، عازم سوئیس شدند. این در حالی است که تهران ساعاتی پیش اعلام کرد تنگه هرمز را به دلیل حملات اسرائیل در لبنان بسته است و هشدار داد که اگر درگیری‌ها متوقف نشود، دستاورد چندانی حاصل نخواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به این اقدام، تهدید جدیدی را مطرح کرد که در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی با ایران ظرف ۶۰ روز، عوارض عبور آمریکایی در این آبراه حیاتی اعمال خواهد کرد و گفت که این پول برای «خدمات ارائه‌شده به عنوان فرشته نگهبان برای کشورهای خاورمیانه» خواهد بود. این توافق خواستار تردد بدون عوارض برای ۶۰ روز است. این اعلامیه‌ها نشان‌دهنده شروعی دشوار برای مذاکرات در سطح فنی است که به گفته پاکستان، میانجی کلیدی، از روز یکشنبه با مشارکت میانجی‌های قطری آغاز خواهد شد. جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، عصر شنبه عازم سوئیس شد، درست در زمانی که تلویزیون دولتی ایران تصاویری از ورود مذاکره‌کنندگان ایرانی به آنجا پخش کرد. هدایت این تیم بر عهده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، است و شامل عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، و مقامات بانک مرکزی و نفت و دیگران می‌شود. این توافق خواستار آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، و فیلد مارشال عاصم منیر، فرمانده ارتش این کشور، نیز اواخر روز شنبه عازم سوئیس شدند. قرار بود مذاکرات روز جمعه آغاز شود، اما ایرانی‌ها به دلیل تشدید درگیری‌ها در لبنان، برنامه‌های خود برای شرکت در آن را لغو کردند. مذاکره‌کنندگان آمریکا و قطر با کمک ایران، به توافقی میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله تحت حمایت ایران دست یافتند.

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

انتخاب سردبیر

user