۱۲ مرداد ۱۴۰۲

هشدار بانک‌های تحریم‌شده عراقی نسبت به کاهش ارزش دینار

  :اندیشکده
2023-07-28 16:28:00 :تاریخ انتشار
لینک منبع اصلی

چهارده بانک خصوصی عراقی که به اتهام کمک به انتقال دلار آمریکا به ایران از سوی ایالات متحده تحریم شده اند، روز چهارشنبه 4 مرداد اعلام کردند که آماده به چالش کشیدن این اقدامات و رو در رو شدن با فرایند حسابرسی هستند و از مقامات عراقی خواستند تا به آنها کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات بانک مرکزی عراق گفتند که مقامات مالی ایالات متحده هفته گذشته 14 بانک عراقی را از انجام هرگونه معاملات با ایران به دلار منع کرده اند که بخشی از تلاش آمریکا برای سرکوب گسترده تر قاچاق دلار به ایران از طریق سیستم بانکی عراق است .

وزارت خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو ( بانک مرکزی ایالات متحده ) شعبه نیویورک به درخواست های رویترزر برای اظهار نظر پاسخ نداده اند.

علی العلاق رئیس بانک مرکزی عراق روز چهارشنبه 4 مرداد گفت که این سازمان در حال پیگیری موضوع است و هیچ اشاره ای به این که آیا بانک های عراقی بیشتری از سوی ایالات متحده تحریم خواهند شد یا نه، نکرد.

او خاطرنشان کرد که بانک های دیگر کشور تاکنون قادر به برآورد کردن نیاز به بازار به مبادلات دلاری بوده اند و 14 بانک تحریم شده تنها 8 درصد از نقل و انتقال مالی خارجی را به عهده دارند.

چهارده بانک عراقی از انجام معاملات به دلار منع شده اند، اما می توانند به استفاده از دینار عراق و سایر ارزهای خارجی ادامه دهند.

العلاق گفت:" تراکنش های مرتبط با تحریم ها در سال 2022 انجام شد، پیش از اینکه بانک مرکزی عراق، مقررات سخت گیرانه تری را در مورد نقل و انتقالات دلاری اعمال کند که متقاضیان را ملزم می کند از طریق یک پلت فرم آنلاین اطلاعات دقیقی در مورد گیرندگان نهایی پول ارائه دهند.

این اقدامات مطابق با مقررات ایالات متحده با هدف بازداری از انتقال غیرقانونی دلار ایران و اعمال فشار بیشتر بر تهران، علاوه بر تحریم های دیگر ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای این کشور و مسائل دیگر است .

حیدرالشما به نمایندگی از طرف 14 بانک تحریم شده روز چهارشنبه گفت که تحریم ها می توانند ارز عراق را که ارزش آن از دلاری حدود 1500 دینار در هفته گذشته به 1580 دینار در روز چهارشنبه کاهش یافته است، بیشتر تضعیف کند.

دو مقام بانک مرکزی عراق نیز گفتند که آخرین تحریم های ایالات متحده، همراه با تحریم های قبلی بر روی هشت بانک، تقریبا یک سوم از 72 بانک عراق را در لیست سیاه قرار داده است .

الشماء در جریان کنفرانس خبری گفت:" تحریم یک سوم بانک های خصوصی عراق از انجام معاملات دلاری، نه تنها بر ارزش دینار عراق در برابر دلار آمریکا اثر دارد، بلکه تاثیر شگرفی بر سرمایه گذاری های خارجی خواهد داشت". وی افزود " بانک های ما هیچ ارتباطی با تنش های سیاسی ندارند، بلکه نهادهای مالی مستقلی هستند".

 

 

 

منبع گزارش:
https://www.reuters.com/business/finance/iraqi-banks-hit-with-dollar-ban-say-they-are-ready-challenge-measures-2023-07-28/

مقالات مشابه

انتخاب سردبیر

user