بر اساس قرارداد آبی ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ متر مکعب و در یک سال ۸۵۰ میلیون متر مکعب سهم ایران از آب هیرمند باشد. مبنای تعیین این مقدار حقابه بر اساس نظر کارشناسی کمیسیون دلتا در سال ۱۳۲۷ه.ش در اختلاف ایران و افغانستان و با حکمیت ایالات متحده آمریکا بود. کمیسیون دلتا متشکل از سه کارشناس فنی از کشورهای آمریکا، شیلی و کانادا با مدیریت ایالات متحده آمریکا بود. این کمیسیون بر اساس برآورد حجم آب در افغانستان و نیاز آبی دو کشور، سهم ایران را مشخص کرد که البته مقبول دولت ایران به دلیل آنکه سهم آب ایران را نسبت به قبل به شدت کاهش میداد، قرار نگرفت. در هر صورت بحران آب در منطقه سیستان و چالش با کشور افغانستان بر سر حقابه از همان روزهای نخستین تشکیل کشوری بنام افغانستان شکل گرفت. از تاریخ شکلگیری این کشور تا به حال این کشور حکومتهای مختلفی را تجربه کرده است، پادشاهی، جمهوری، کمونیستی، ملی، اسلامی و طالبانی همه این حکومتها در افغانستان تجربه حکومتداری را داشتهاند، در همه این حکومتها به دلیل بحران مشروعیت همواره مساله هیرمند در ارتباط با ایران دستمایه و دستاویز حکومتهای وقت قرار میگرفته است تا با نگاهی غیر معمول، غیر دیپلماتیک و احساسی و فرصت طلبانه در پی این باشند تا به مردم افغانستان اثبات کنند که با حفظ مطلق آب در افغانستان به منافع ملی مردم افغانستان پایبند هستند و حتی با توسل به این مساله به شور و غلیان دوچندان مساله میدمند تا بحران مشروعیت داخلی خود را موقتا به فراموشی بسپارند. این رفتار کم و بیش تقریبا رفتار یکسان بیشتر حکومتها در افغانستان بوده است و بطور خاص در حکومتهایی که پیوند و نمایندگی کمتری از اکثریت جامعه افغانستان را دارند شدیدتر میشده است به عنوان مثال در عصر حکومت طالبان چه در دوره…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.