چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۰

نگاه فلسطینیان به جنگ و آینده کشور خود

  :اندیشکده
:نویسنده
سامانه مشرف  :رصدگر
لینک منبع اصلی

مرکز پژوهش های سیاسی فلسطین نظرسنجی را در بازه زمانی 26 می تا 1 ژوئن 2024 در نوار غزه و کرانه باختری انجام داده است. در این نظرسنجی 1570 شخص شرکت کردند که 750 نفر از آنان از غزه و 760 نفر از آنان از کرانه باختری به طور رو در رو با آنان گفتگو شد. در این نظرسنجی به مسائلی مانند میزان تأیید حمله 7 اکتبر پس از 9 ماه از جنگ فعلی، جنایت های جنگی، آینده حکومت در غزه و پیروز در این جنگ و... پرداخته شده است.

نتایج مرتبط با جنگ در غزه و 7 اکتبر

در زمینه درستی یا عدم درستی حمله 7 اکتبر، 73% از پاسخ دهندگان اهل کرانه باختری این اقدام را درست ارزیابی می کنند و 17% هم با آن مخالف هستند و در نوار غزه 57% آن را درست می دانند 41% با آن مخالف هستند و به صورت میانگین این اقدام از حمایت 67% و مخالفت 26% برخوردار است. از نظر میانگین این میزان حمایت در مارس 71% و در دسامبر 72% بود.

با این حال ما شاهد رشد این باور در ماه ژوئن و در مقایسه با ماه مارس هستیم که "این حمله باعث افزایش امکان به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و افزایش توجه به نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی شده است" و 82% از میانگین پاسخ دهندگان این باور را داشته و 18% هم چنین باوری را نداردند.

در بخشی دیگر این سؤال پرسیده شده است که آیا از نظر آنان حماس در 7 اکتبر مرتکب جنایت های جنگی شده است و آیا کلیپ های مرتبط به این امر را اصلا دیده اند؟ در این خصوص از میان افرادی که این کلیپ ها را دیده اند 44% معتقدند حماس مرتکب جنایت هایی شده است و 56% چنین اعتقادی را ندارند و از میان افرادی که چنین کلیپ هایی را ندیده اند 96% معتقدند حماس جنایتی را مرتکب نشده است و 3% چنین باوری را دارند.

همچنین در خصوص ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی 97% شرکت کنندگان چنین باوری را دارند و فقط 2% با چنین موضوعی مخالف می باشند.

بخش بعدی مرتبط با تصمیمات اخیر مراجع قضایی بین المللی است. در پاسخ به این سؤال که "آیا فکر می کنند واقعا نتانیاهو و گالانت دستگیر و محاکمه شوند؟" در نوار غزه 66% چنین فکر نمی کنند و همین امر بر 74% در کرانه باختری صادق است و به طور میانگین 71% معتقدند گالانت و نتانیاهو دستگیر و محاکمه نمی شوند و 31% هم در غزه معتقدند این افراد محاکمه و دستگیر خواهند شد و در کرانه باختری 22% چنین اعتقادی را دارند و 26% به طور میاگین معتقدند نتانیاهو و گالانت دستگیر و محاکمه خواهند شد. در پرسشی دیگر این بار به جای نتانیاهو و گالانت یحی السنوار و اسماعیل هنیه گذاشته شده اند و در اینجا 68% از مردم غزه معتقدند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و همین اعتقاد را 72% از ساکنان شرکت کننده در کرانه باختری داشته و به طور میانگین 71% همین اعتقاد را دارند و در مقابل 28% در غزه، 19% در کرانه باختری و 23% به طور میانگین معتقدند این شخصیت ها دستگیر و محاکمه خواهند شد. همچنین در پاسخ به این سؤال که "آیا صدور حکم دستگیری برای نتانیاهو و گالانت در پایان دادن به جنگ سهیم خواهد شد؟" در غزه 49% و در کرانه باختری 55% و به طور میانگین 52% چنین اعتقادی را ندارند و در مقابل در غزه 50% و در کرانه باختری 42% و به طور میانگین 45% چنین اعتقادی را دارند. پرسش آخر این بخش در زمینه "تأثیر صدور احکام دستگیری برای رهبران حماس در کاهش یا افزایش محبوبیت این جنبش است"؛ در این باره 39% از شرکت کنندگان اهل غزه و 29% از اهالی کرانه باختری و به طور میانگین 33% معتقدند تأثیری نخواهد گذاشت. اما از سویی 34% از اهالی غزه و 59% از اهالی کرانه باختری و 49% به طور میانگین معتقدند باعث افزایش محبوبیت این جنبش شده و از سویی دیگر 25% از ساکنان غزه و 8% از ساکنان کرانه باختری و 15% به طور میانگین معتقدند باعث کاهش محبوبیت این جنبش خواهد شد.

در زمینه آتش بس و پیروز این جنگ 68% از میانگین شرکت کنندگان کرانه باختری و غزه با پیشنهاد مصر برای آتش بس موافق بوده و 26% با آن مخالف هستند. همچنین 58% از میانگین اهالی غزه و کرانه باختری معتقدند حماس و رژیم صهیونیستی به توافق آتش بس خواهند رسید و 39% چنین پیش بینی ندارند.

در خصوص پیروز جنگ هم 79% در کرانه باختری معتقدند حماس پیروز این جنگ است و2% رژیم صهیونیستی را پیروز می دانند و 13% هم معتقدند هیچکدام پیروز نشده اند. در غزه 48% معتقدند حماس پیروز جنگ بوده و 25% معتقدند رژیم صهیونیستی پیروز شده است و 25% هم معتقدند پیروزی از آن هیچکدام نبوده است. به طور میانگین 67% معتقدند حماس پیروز جنگ است و در اینجا ما شاهد رشد 3% نسبت به نتیجه ماه مارس هستیم و 11% این اعتقاد را برای رژیم صهیونیستی دارند 18% هم هیچکدام را پیروز جنگ نمی دانند.

بخش دیگر مرتبط با پیش بینی ها در زمینه آینده حکمرانی بر غزه است. در این خصوص 46% از مردم غزه و 71% از مردم کرانه باختری و 61% از میانگین فکر می کنند حماس حاکم آینده غزه خواهد بود و 24% از مردم غزه و 11% از مردم کرانه باختری و 16% از میانگین معتقدند تشکیلات خودگردان اما با رئیس و پارلمانی جدید بر غزه حکومت خواهد کرد و 10% از مردم غزه، 4% از مردم کرانه باختری و 6% از میانگین معتقدند این امر با تشکیلات خودگردان بدون ریاست محمود عباس رخ خواهد داد و 11% از نوار غزه و 3% از کرانه باختری و 6% از میانگین فکر می کنند تشکیلات خودگردان با ریاست محمود عباس کنترل غزه را در دست خواهد داشت. 2% از مردم غزه و 1% از مردم کرانه باختری هم به گزینه سازمان ملل رأی داده و با همین نسبت هم به گزینه حاکمیت یک یا چند کشور عربی و یا حاکمیت ارتش رژیم صهیونیستی رأی داده شده است.

این بار چنین سؤالی بر اساس خواست و تمایل شرکت کنندگان پرسیده شده است. در این زمینه 52% از مردم غزه، 64% از مردم کرانه باختری و 59% از میانگین خواهان تداوم حکومت حماس هستند و 28% از مردم غزه، 23% از مردم کرانه باختری و 25% از میانگین خواهان حکومت تشکیلات خودگردان با دولت و پارلمانی جدید هستند و 9% از مردم غزه، 4% از مردم کرانه باختری و 6% از میانگین به گزینه بازگشت تشکیلات خودگردان به غره به ریاست محمود عباس رأی داده اند و 2% از مردم غزه و 1% از مردم کرانه باختری خواهان کنترل عشایر و خانواده های متنفذ بر غزه می باشند.

در قسمت بعد درباره خروجی نشست اتحادیه عرب و اظهارات محمود عباس پرسیده شده است. درباره بیانیه اتحادیه عرب در زمینه آتش بس فوری و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه و برگزاری کنفرانس بین المللی صلح، 44% از مردم غزه، 51% از مردم کرانه باختری و 48% از میانگین آنان اظهار نارضایتی کرده و 55% از مردم غزه، 44% از مردم کرانه باختری و 48% از میانگین آنان اظهار رضایت داشته اند. در زمینه اظهارات محمود عباس علیه حمله 7 اکتبر 67% از مردم غزه، 82% از مردم کرانه باختری و 76% از میانگین آنان با این اظهارات موافق نبوده اند و 33% از مردم غزه، 12% از مردم کرانه باختری و 20% از میانگین آنان با این اظهارات موافق هستند. در پایان درباره اظهارات محمود عباس علیه مواضع کلی حماس پرسیده شده است که در اینجا 68% از مردم غزه، 86% از مردم کرانه باختری و 79% از میانگین آنان با این اظهارات مخالف و 29% از مردم غزه، 9% از مردم کرانه باختری و 17% از میانگین آنان با این اظهارات موافق هستند.

بخش آخر درباره عملکرد سیاستمداران فلسطینی و مواضع بازیگران منطقه ای و بین المللی در این جنگ است. در غزه میزان رضایت از حماس 64%، از یحیی السنوار 50%، از فتح 23% و از محمود عباس 14% است. در کرانه باختری میزان رضایت از حماس 82%، از یحیی السنوار 76%، از فتح 25% و از محمود عباس 8% است. به طور میانگین هم میزان رضایت از حماس 75%، از یحیی السنوار 65%، از فتح 24% و از محمود عباس 10% است.

در خصوص بازیگران منطقه ای و به طور مشخص یمن در نوار غزه 71%، در کرانه باختری 86% و به طور میانگین 80% از موضع آن رضایت دارند. درباره قطر 61% در نوار غزه، 51% در کرانه باختری و به طور میانگین 55% از موضع آن راضی هستند. درباره حزب الله 59%، در نوار غزه 57% در کرانه باختری و به طور میانگین 57% از مواضع آن رضایت دارند. اما درباره ایران در نوار غزه 59%، در کرانه باختری 43% و به طور میانگین 49% از مواضع آن راضی هستند. در خصوص اردن در نوار غزه 48%، در کرانه باختری 10% و به طور میانگین 25% از مواضع آن رضایت دارند. و در نهایت 37% در نوار غزه، 5% در کرانه باختری و 18% به طور میانگین از مواضع مصر راضی هستند .

درباره بازیگران بین المللی و به طور مشخص روسیه 31% در نوار غزه، 23% در کرانه باختری و 26% به طور میانگین از مواضع آن رضایت دارند. درباره سازمان ملل هم 22% در نوار غزه، 6% در کرانه باختری و 12% به طور میانگین از مواضع آن راضی هستند و در نهایت میزان رضایت از مواضع آمریکا در غزه 6% و در کرانه باختری 1% است.

نظر مردم فلسطین درباره انتخابات

در این بخش سناریوهای انتخاباتی مختلفی ترسیم شده است. اولین سناریو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری میان اسماعیل هنیه، محمود عباس و مروان البرغوثی است. در کرانه باختری 47%، در نوار غزه 35% و به طور میانگین 42% به مروان البرغوثی رأی خواهند داد. به اسماعیل هنیه 23% در کرانه باختری، 34% در نوار غزه و 27% به طور میانگین رأی می دهند. اما محمود عباس آرای 2% در کرانه باختری، 9% در نوار غزه و به طور میانگین 5% را به دست خواهد آورد.

سناریوی بعدی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری میان اسماعیل هنیه و محمود عباس است. در چنین حالتی محمود عباس در کرانه باختری 5%، در نوار غزه 21% و به طور میانگین 11% آرا را به دست خواهد آورد. اما اسماعیل هنیه در کرانه باختری 46%، در نوار غزه 38% و به طور میانگین 43% آرا را خواهد داشت.

سناریوی سوم رقابتی میان اسماعیل هنیه و مروان البرغوثی است. در این حالت آرای مروان البرغوثی در کرانه باختری 48%، در نوار غزه 36% و به طور میانگین 44% خواهد بود. آرای اسماعیل هنیه هم در کرانه باختری 24%، در نوار غزه 36% و به طور میانگین 29% می باشد.

در زمینه تمایل یا عدم تمایل به استعفای محمود عباس در کرانه باختری 94%، در نوار غزه 83% و به طور میانگین 89% خواهان استعفای وی هستند. در مقابل در کرانه باختری 6%، در نوار غزه 16% و به طور میانگین 10% خواهان بقای او در مسند قدرت می باشند.

درباره گرایشات حزبی در کرانه باختری 17% و در نوار غزه 25% و به طور میانگین 20% طرفدار فتح هستند. اما در خصوص حماس در کرانه باختری 41%، در نوار غزه 38% و به طور میانگین 40% هواخواه آن می باشند. همچنین در کرانه باختری 3%، در نوار غزه 15% و به طور میانگین 8% طرفدار جریان سوم هستند.

در صورت برگزاری انتخابات مجلس آرای فتح در کرانه باختری 14%، در غزه 23% و به طور میانگین 17% خواهد بود. آرای حماس هم در کرانه باختری 31%، در نوار غزه 35% و به طور میانگین 32% است. در کرانه باختری 4%، در نوار غزه 5% و به طور میانگین 4% به جریان سوم رأی می دهند.

میزان پیش بینی مردم فلسطین از عملکرد دولت جدید

در زمینه مبارزه با فساد 77% فلسطینیان معتقدند این دولت موفق نخواهد شد و همین نگاه منفی را به میزان 74% نسبت به تقویت مقاومت در قدس شرقی دارند و 73% هم باور دارند این دولت در صلح داخلی و اتحاد میان کرانه باختری و نوار غزه موفق نخواهد بود. کما این که 72% از شرکت کنندگان معتقدند این دولت نخواهد توانست وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد. 71% هم می گویند این دولت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس موفق نخواهد بود و همین میزان بدبینی در خصوص مواردی همچون بازسازی غزه، ثبات مالی و حاکمیت قانون وجود دارد. در پایان 67% هم معتقدند دولت محمد مصطفی در اصلاح تشکیلات خودگردان شکست خواهد خورد.

نگاه فلسطینیان به روند عادی سازی روابط و توسعه شهرک نشینی ها

در پاسخ به سؤالی در خصوص تأیید راه حل دو کشور در کرانه باختری 32% و در غزه 32% با این موضوع موافق هستند.

همچنین در زمینه پیوستن فلسطین به سازمان های بین المللی بیشتر، در نوار غزه 74%، در کرانه باختری 61% و به طور میانگین 66% با این موضوع موافق هستند. درباره رد راه حل دو کشور و مطالبه برپایی کشوری مشترک برای فلسطینیان و صهیونیست ها، در نوار غزه 25%، در کرانه باختری 20% و به طور میانگین 22% با این ایده موافق هستند. در پاسخ به موضوع انحلال تشکیلات خودگردان، در کرانه باختری 70%، در نوار غزه 56% و به طور میانگین 62% با این طرح هم نظر هستند. درباره روی آوری به مقاومت مردمی و غیر مسلحانه هم در کرانه باختری 62%، در نوار غزه 40% و به طور میانگین 49% با این نظر موافق هستند. در مقابل در خصوص بازگشت به انتفاضه و مبارزه مسلحانه 64% در کرانه باختری، 62% در نوار غزه و در نهایت به طور میانگین 63% این ایده را قبول دارند.

همچنین در پاسخ به "بهترین راه برای تحقق اهداف فلسطین در زمینه پایان دادن به اشغالگری و برپایی کشوری مستقل"، در کرانه باختری 26%، در غزه 24% و به طور میانگین 25% به گزینه مذاکرات رأی داده اند. از سویی دیگر 14% در کرانه باختری، 19% در غزه و 16% به طور میانگین با گزینه مقاومت مردمی غیرمسلحانه موافق هستند. در پایان هم 52% در کرانه باختری، 56% در غزه و 54% به طور میانگین با اقدامات مسلحانه موافق می باشند.

در پایان و به طور مشخص برای شرکت کنندگان از کرانه باختری این سؤال مطرح شده است که "بهترین راه برای مقابله با حملات شهرک نشینان به روستاهای کرانه باختری چیست؟" 19% با گزینه اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این افراد، 27% با گزینه انتشار پلیس فلسطین در مناطق مورد هدف، 45% با تشکیل گروه های مسلح محلی برای حمایت از این مناطق و 6% با گزینه تشکیل چنین گروه های محلی اما به شکل غیر مسلح موافق هستند.

منبع گزارش:
https://www.pcpsr.org/ar/node/981

مقالات مشابه

اهرم‌های آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران
جوانان عربستانی غوطه‌ور در فرهنگ آمریکایی؛ سایه سنگین زبان انگلیسی بر سر زبان عربی
افسانه تغییر نظام در ایران

انتخاب سردبیر

user