این گزارش توضیح مید هد که چگونه نوآوری کسب و کار ژاپن، بسیاری از شرکت های ژاپنی را در تجارت جهانی ضروری می کند و ژاپن را به یک رهبر در تحول دیجیتال تبدیل می کند. همچنین، استدلال می کند که این نوآوری مزیتی را برای ژاپن فراهم کرده که به تعادل روابط قدرت در شمال شرق آسیا و در سطح جهانی کمک کند.
بسیاری از ناظران پس از فروپاشی اقتصاد حبابی ژاپن در اوایل دهه 1990 و بحران بانکی متعاقب آن و رکود ظاهری، تسلیم وضعیت موجود شدند، اکنون یک تحول تجاری آرام و در عین حال روشمند رخ داده که به شرکتهای پیشرو ژاپنی اجازه میدهد تا موقعیت رقابتی خود را دوباره باز یابند. این اختراع مجدد توضیح می دهد که چرا ژاپن همچنان سومین اقتصاد بزرگ جهان است، حتی اگر تنها یازدهمین کشور بزرگ از نظر جمعیت باشد. همچنین توضیح میدهد که چرا سیاست کشور حتی پس از سه دهه رکود اقتصادی ظاهراً پایدار و جامعه آن امن و نسبتاً مرفه بوده است.
تحول دیجیتال
تحول دیجیتال به ورود قابلیتهای فنآوری جدید در سختافزار (به عنوان مثال، اتصال، ذخیرهسازی، قدرت محاسباتی، روباتیک) و نرمافزار (مانند جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، که به عنوان AI/ML نیز شناخته میشود) اشاره دارد. اختلالی که این قابلیتها در تولید ایجاد میکنند، "صنعت 4.0" نامگذاری شده است، زیرا آنها ماشینها را قادر میسازند به طور مستقل کار کنند و قطعات و ماشینها را با هم ارتباط برقرار میکنند. دولت ژاپن همچنین مفهوم "جامعه 5.0" را برای اشاره به نحوه تعامل انسان ها با ماشین ها و با یکدیگر و نحوه سازماندهی جوامع در شهرهای هوشمند و پیرامون چالش های جدید حریم خصوصی و امنیت داده ها ابداع کرده است. ورود این فناوری ها فرآیندهای بخش تولید و خدمات، روش های جمع آوری و توزیع اطلاعات و حتی جنگ را مختل می کند.
بسیاری از کشورها تحول دیجیتال را تهدیدی برای مشاغل، ارتباطات انسانی و اطلاعات قابل اعتماد می دانند. اما در ژاپن، ورود فناوری دیجیتال با اولین تاثیر جامعه سالخورده همزمان است و این دو چالش ممکن است نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد. از آنجایی که کشور با کمبود نیروی کار مواجه است، فناوری های جدید ممکن است نه چندان یک تهدید بلکه راه حلی برای تغییر نیازهای اجتماعی باشد. علاوه بر این، در طول دو دهه گذشته، شرکتهای پیشرو ژاپنی استراتژیهای خود را با حرکت به سمت تعداد فزایندهای از جایگاههای فناوری ضروری که برای زنجیرههای تامین جهانی، از جمله سختافزار و نرمافزار فناوری دیجتال حیاتی هستند، تغییر دادهاند. نوآوری کسبوکار ژاپن مستلزم چرخش شرکتهای قدیمی که محصولات و کالاهای مصرفی را تولید میکنند به سمت رقبای متمرکزتر و فعالتر در دستههای متمایز با فناوری پیشرفته است. به لطف یک مسیر آهسته و روشمند که دو دهه طول کشید تا جامعه بتواند خود را با سیستم های شغلی در حال تغییر سازگار کند، بی سر و صدا پیش رفته است. اما در حالی که ساکت است، این بازسازی عمدی معماری صنعتی جدیدی را ایجاد کرده و نیروی رقابتی بزرگترین شرکت های ژاپنی را تغییر داده است.