۲۳ تیر ۱۴۰۱

تعاملات تکنولوژیک ریاض – پکن در سایه نگرانی‌‌های واشنگتن

 ، ، ، :اندیشکده
لینک منبع اصلی
طرح چشم‌انداز 2030 و پروژه «یک کمربند و یک‌راه» دستورکارهای اصلی و راهبردی ریاض و پکن برای ارتقاء جایگاه و گسترش نفوذ بین المللی آن‌‌ها هستند. برنامه‌‌های توسعه محور دو کشور در چارچوب این طرح‌‌ها از قابلیت بسیار بالایی برای هم افزایی و تقویت تعاملات آن‌‌ها برخوردار است. در واقع، از یک سو پادشاهی سعودی در پیشبرد طرح چشم‌انداز 2030 و تبدیل این کسور به هاب مرکزی دیجیتال منطقه، برای پکن نقشی محوری‌‌ در نظر گرفته است و از سوی دیگر موضع محوری پکن در نوآوری‌‌های فنّاورانه جهان در چارچوب طرح «جاده ابریشم دیجیتال» به عنوان بخشی از پروژه «یک کمربند و یک‌راه»[1]، خاورمیانه را یک پیوند تجاری جدایی ناپذیر به بازارهای اروپا و آفریقا می‌‌داند. عربستان سعودی و دیگر اعضاء شورای همکاری خلیج فارس با ابتکار همکاری بین‌المللی اقتصاد دیجیتال به رهبری چین در اواخر سال 2017 موافقت کردند. در جریان اجلاس سران در 22 فوریه 2019، دو دولت مجموعه‌ای از یادداشت‌های تفاهم را در مورد مسائل مربوط به تجارت، کشتیرانی، فناوری هوشمند و لجستیک امضا کردند. هان، معاون نخست وزیر چین درباره روابط قوی بین دو کشور گفت: «چین و عربستان سعودی باید هم افزایی ابتکار کمربند و جاده و چشم انداز عربستان سعودی 2030 را تقویت و همکاری های عملی در زمینه انرژی، ساخت و ساز، زیرساخت ها، بخشهای تکنولوژیک و مالی را گسترش دهند».[2] همچنین در کنگره جهانی موبایل در فوریه 2019 شرکت هواوی قراردادهایی در حوزه فنّاوری 5-جی با شرکت‌‌های ملی مخابرات عربستان به امضاء رساند. در این کنگره مقامات شرکت در موضع‌گیری‌های عمومی خود بر تعهد شرکت برای کمک به ریاض در اجرای برنامه انتقال دیجیتال تأکید کردند. [3] علاوه بر توافق‌‌نامه‌‌های مختلفی که بین دوکشور به امضاء رسیده است، درک فرصت‌‌های بالقوه موجود در چارچوب سیاست‌‌های کلان مطروحه در گفتگوی تلفنی بن سلمان و شی‌‌جین پینگ، در 15 آوریل 2022، نیز کاملاً مشهود…

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

مقالات مشابه

انتخاب سردبیر

user