یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۱

شکایت فعالان محیط زیست علیه ایالت مونتانا

  :اندیشکده
2023-06-16 10:18:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
در نیم قرنی که وعده های زیست محیطی به قانون اساسی آمریکا اضافه شد، دولت هرگز پروژه سوخت فسیلی را برای آسیب احتمالی به هوا یا آب کنار نگذاشته است. و در بهار امسال، پس از استناد یک قاضی شهرستان به قانون اساسی در رد صدور مجوز یک نیروگاه گازی جدید، رهبران ایالت مونتانا به سرعت دست به کار شدند و لایحه خانه 971 را برای ممنوعیت ارائه اطلاعات سازمان‌های دولتی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات آب و هوا هنگام ارزیابی پروژه های بزرگ مانند نیروگاه ها، علی‌رغم مخالفت بسیاری از مردم از جمله دامداران و کشاورزانی که به آب و هوای پایدار و زیبا نیاز دارند، به تصویب رساندند.

شاکیان این لایحه یکی پس از دیگری شهادت دادند که چگونه اثرات گرم شدن سیاره در حال حاضر باعث درد جسمی، عاطفی و مالی آنها شده است.

مایکل راسل، دستیار دادستان کل مونتانا در سخنرانی آغازین خود گفت:«جمعیت 1.1 میلیونی مونتانا برای ارزیابی تغییرات آب و هوایی بسیار کوچک است.» وکلای شاکیان با اشاره به ردپای بیش از حد انرژی بر وضعیت مونتانا سعی کرده‌اند در این بحث خللی ایجاد کنند. این احتمال وجود دارد که پرونده به دادگاه عالی ایالات متحده برسد.

در دوران غرب وحشی سال 1889، قانون اساسی اصلی مونتانا تحت هدایت یک بارون به نام ویلیام کلارک نوشته شد، اما کمتر از یک قرن بعد، استخراج معادن و قطع درختان صدمه آشکاری به رودخانه‌ها، آسمان‌ها و دامنه‌های کوه وارد کرده بود، درست زمانی که جنبش‌های تغییر اجتماعی و حفاظت از محیط زیست کشور را فراگرفته بود.

این پس‌زمینه در زمانی بود که در سال 1972، 100 مونتانی از هر طبقه‌ای در شهر Last Chance Gulch گرد هم آمدند تا یک قانون اساسی جدید تنظیم کنند. مائه نان الینگسون جوان‌ترین نماینده در آن زمان بود، و زمانی که قصد داشتند بند «یک محیط پاک و سالم برای نسل‌های حال و آینده» را تصویب  کنند، او اولین شاهد و مدافع بود. او شهادت داد: «فکر می‌کنم این مهم بود که این قانون اساسی روشن کند که شهروندان می‌توانند حق خود را برای داشتن یک محیط پاک اجرا کنند و منتظر نمانند تا آلودگی یا آسیب وارد شود». دادگاه عالی مونتانا در حکمی در سال 1999 با او موافقت کرد.

منبع گزارش:
https://www.cnn.com/2023/06/16/us/montana-climate-constitution-trial/index.html

مقالات مشابه

آیا نظام ایران یک نظام ایدئولوژیک است؟
استراتژی حمل و نقل روسیه در آسیای مرکزی
ضرورت مراقبت آمریکا نسبت به خطای محاسباتی در درگیری با ایران

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user