۱۸ فروردین ۱۴۰۳

نگاه مردم فلسطین درخصوص جنگ و آینده فلسطین چگونه است؟

  :اندیشکده
:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

مرکز پژوهش های سیاسی فلسطین نظرسنجی را در مدت 5-10 مارس در کرانه باختری و غزه انجام داده است. این نظرسنجی در غزه در مناطقی صورت گرفته که درگیری ها در آن کمتر می باشد مانند: بخشی از خانیونس و رفح و مرکز نوار غزه و برای نمونه شمال غزه را شامل نشده است. همچنین این نظرسنجی با مشارکت 1580 شخص انجام شده است که از این میان با 830 نفر از آنان در کرانه باختری و 750 نفر در غزه دیدار رو در رو انجام شد.

عملیات 7 اکتبر و سناریوهای حمله به رفح

در این زمینه 71% معتقدند تصمیم حماس در حمله 7 اکتبر درست بوده است. همچنین درخصوص سهیم شدن این جنگ در زنده شدن قضیه فلسطین و منتهی شدن آن به تأسیس کشور فلسطین 75% باور دارند این جنگ در چنین امری سهیم شده است و 22% پاسخشان منفی است.

درخصوص واکنش اهالی رفح و آوارگان در صورت انجام عملیاتی زمینی در آن توسط رژیم صهیونیستی و احتمال فرار به سوی مرز با مصر، 24% از ساکنان غزه معتقدند چنین امری رخ خواهد داد و 50% از ساکنان کرانه باختری با این میزان از ساکنان غزه هم نظر هستند و در نتیجه به طور میانگین پاسخ 40% در این خصوص مثبت است. سپس پرسش بعدی در این زمینه پیش بینی واکنش نیروهای مرزبانی مصر در صورت رخ دادن موضوع فرار بوده است که در این زمینه 68% از ساکنان غزه معتقدند نیروهای مصری به سوی مردم شلیک خواهند کرد و 55% از ساکنان کرانه باختری هم همین نظر را دارند و به صورت میانگین این باور 61% از فلسطینیان است.

سؤال دیگر در این خصوص راجع به واکنش ساکنان نوار غزه به احتمال سقوط دیوار مرزی میان مصر و غزه بوده است مبنی بر این که آیا خانه و پناهگاه هایشان را ترک خواهند کرد؟ در این خصوص 68.7% پاسخشان منفی و 25.3% پاسخشان مثبت بوده است.

پیش بینی ها درخصوص آتش بس و پیروز جنگ

درخصوص آینده روند جنگ 27% از ساکنان نوار غزه معتقدند آتش بس دائمی رخ خواهد داد و 50% از ساکنان کرانه باختری با آنان هم نظر هستند و این احتمال باور 40% از شرکت کنندگان است. اما از سویی دیگر 38% دیگر از ساکنان غزه باور دارند جنگ ادامه خواهد یافت و 20% از ساکنان کرانه باختری با آنان هم عقیده هستند و این سناریو نظر 27% از شرکت کنندگان است. کما این که 26% از ساکنان غزه معتقدند دامنه جنگ از نظر منطقه ای گسترش خواهد یافت و همین عقیده را 25% از ساکنان کرانه باختری دارند و این باور میانگین 25% از شرکت کنندگان است.

درخصوص پیروز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی هم در نوار غزه 56% معتقدند حماس پیروز جنگ خواهد شد و 19% هم معتقدند رژیم صهیونیستی پیروز خواهد بود و 17% هم معتقدند هیچکدام پیروز نخواهند شد. این موضوع در کرانه باختری بدین شکل است: 69% حماس، 3% رژیم صهیونیستی و 19% هیچکدام و به طور میانگین هم 64% باور دارند حماس پیروز می شود و 9% باور دارند رژیم صهیونیستی پیروز خواهد بود و به عقیده 18% هم پیروزی از آن هیچکدام نخواهد بود.

چه کسی پس از جنگ بر غزه حکومت خواهد کرد؟

59% از هر کدام از ساکنان غزه و کرانه باختری معتقدند حماس بر غزه حکومت خواهد کرد و 5% معتقدند رژیم صهیونیستی حاکم غزه خواهد بود. از سویی دیگر 9% باور دارند تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس و 9% هم باور دارند تشکیلات خودگردان بدون محمود عباس بر غزه تسلط خواهد یافت و 2% هم معتقدند حاکمیت غزه در دست کشوری عربی یا چند کشور عربی و 2% هم فکر می کنند این امر برعهده سازمان ملل خواهد بود.

اما همین سؤال این بار بدین شکل پرسیده شده است که شرکت کنندگان خودشان دوست دارند چه کسی حاکم غزه باشد؟ در این زمینه 52% از ساکنان نوار غزه، 64% از ساکنان کرانه باختری و 59% از میانگین آن ها حماس را ترجیح می دهند. همچنین 21% از ساکنان غزه خواهان حاکمیت تشکیلات خودگردان بدون محمود عباس و 19% با محمود عباس هستند و 8% از ساکنان کرانه باختری خواهان حاکمیت تشکیلات خودگردان بدون محمود عباس و 6% با وی می باشند و به طور میانگین 13% خواهان حاکمیت تشکیلات خودگردان بدون محمود عباس و 11% خواهان حاکمیت این تشکیلات با وی می باشند. همچنین 5% از ساکنان غزه دوست دارند کشوری عربی بر آنان حاکم شود و 1% از ساکنان کرانه باختری این آرزو را دارند و این آرزوی میانگین 3% ازآنان است و در غزه و کرانه باختری هم 1% می خواهند رژیم صهیونیستی بر آن منطقه حاکم شود و همین امر هم برای سازمان ملل صادق است.

همچنین در پاسخ به انتشار نیروهایی از ارتش ترکیه در غزه با موافقت حماس و حمایت بین المللی 51% از ساکنان غزه و 34% از ساکنان کرانه باختری و میانگین 41% با این طرح موافق هستند و از سویی دیگر 48% از ساکنان نوار غزه و 57% از ساکنان کرانه باختری و 54% از میانگین آنان با این طرح مخالف می باشند.

کما این که در پاسخ به طرح آمریکا برای تشکیل ائتلافی عربی و اصلاح تشکیلات خودگردان و بازگشت به مذاکرات راه حل دو کشور و پس از آن عادی سازی روابط عربی صهیونیستی، 36% از مردم غزه، 14% از مردم کرانه باختری و با میانگین 23% با این موضوع موافق هستند و از آن سمت 61% از مردم غزه و 80% از مردم کرانه باختری و 73% از میانگین دو طرف با چنین طرحی مخالف می باشند.

میزان رضایت از طرف های داخلی و منطقه ای و بین المللی

درخصوص طرف های داخلی و به طور مشخص حماس میزان رضایت از آن در نوار غزه 62% و در کرانه باختری 75% و به طور میانگین 72% است. در همین راستا میزان رضایت از یحیی السنوار در نوار غزه 52% و در کرانه باختری 68% و به طور میانگین 61% می باشد و از فتح هم در نوار غزه 32% و در کرانه باختری 24% و به طور میانگین 27% رضایت دارند و در نهایت هم از محمود عباس در غزه 22% و در کرانه باختری 8% و به طور میانگین 14% راضی هستند.

درخصوص طرف های عربی و منطقه ای و به طور مشخص ایران، میزان رضایت از آن در غزه 40% و در کرانه باختری 23% و به طور میانگین 22% است. این میزان درخصوص حزب الله و در غزه 52% و در کرانه باختری 44% و به طور میانگین 48% است. اما میزان رضایت از یمن در میان مردم غزه 75% و در میان مردم کرانه باختری 88% و به طور میانگین 83% می باشد. همچنین درخصوص اردن 36% از مردم غزه و 12% از مردم کرانه باختری و به طور میانگین 22% رضایت دارند و از مصر هم 23% از مردم غزه 5% از مردم کرانه باختری و 12% هم به طور میانگین رضایت دارند.

در زمینه طرف های بین المللی و به طور مشخص سازمان ملل 11% در غزه و 4% در کرانه باختری و به طور میانگین 6% از آن رضایت دارند و در غزه و کرانه باختری هر کدام 1% از آمریکا راضی هستند و برای روسیه هم در غزه 16% و در کرانه باختری 21% و به طور میانگین 19% از آن راضی هستند.

 

پیش بینى نتایج انتخابات در فلسطین

با فرض برگزارى انتخابات با مشارکت مروان البرغوثى و محمود عباس از فتح و اسماعیل هنیه از حماس در غزه 39‎%‎ و در کرانه باخترى 41‎%‎ و به طور میانگین 40‎%‎ به مروان البرغوثى رأى خواهند داد. میزان آراى اسماعیل هنیه 34‎%‎ در غزه، 16‎%‎ در کرانه باخترى و به طور میانگین 23‎%‎ خواهد بود. آراى محمود عباس هم در غزه 16‎%‎ و در کرانه باخترى 2‎%‎ و به طور میانگین 8‎%‎ خواهد بود و این در حالى است که میزان مشارکت در انتخابات 72‎%‎ خواهد بود.

اما با فرض رقابت فقط میان اسماعیل هنیه و محمود عباس میزان مشارکت 52‎%‎ بوده و آراى اسماعیل هنیه در غزه 48‎%‎ و در کرانه باخترى 29‎%‎ و به طور میانگین 37‎%‎ خواهد بود و محمود عباس هم در غزه 22‎%‎ و در کرانه باخترى 5‎%‎ و به طور میانگین 11‎%‎ هم رأى به دست خواهد آورد.

حال اگر نامزدها مروان البرغوثى و اسماعیل هنیه باشند، میزان مشارکت 69‎%‎ خواهد بود و آراى مروان البرغوثى در غزه 44‎%‎ و در کرانه باخترى 41‎%‎ و به طور میانگین 42‎%‎ خواهد بود و از سویى دیگر آراى اسماعیل هنیه در غزه 36‎%‎ و در کرانه باخترى 16‎%‎ و به طور میانگین 6‎%‎ مى باشد.

همچنین اگر این بار نامزدها اسماعیل هنیه و نخست وزیر مستعفى تشکیلات خودگردان محمد اشتیه باشند، میزان مشارکت 53‎%‎ خواهد بود و اسماعیل هنیه در غزه 48‎%‎ و در کرانه باخترى 32‎%‎ و به طور میانگین 38‎%‎ رأی به دست خواهد آورد. همچنین آراى محمد اشتیه در غزه 27‎%‎ و در کرانه باخترى 3‎%‎ و به طور میانگین 13‎%‎ خواهد بود.

در آخر اگر نامزد انتخابات اسماعیل هنیه و نامزدى خارج از فتح مانند مصطفى البرغوثى باشد، میزان مشارکت 56‎%‎ خواهد بود و آراى مصطفى البرغوثى در کرانه باخترى 17‎%‎ و در غزه 32‎%‎ و به طور میانگین 23‎%‎ مى باشد و آراى اسماعیل هنیه هم در کرانه باخترى 25‎%‎ و در غزه 41‎%‎ و به طور میانگین 44‎%‎ مى باشد.

همچنین در پاسخ به انتخاب جانشینى براى محمود عباس 40‎%‎ مروان البرغوثى و 19‎%‎ اسماعیل هنیه و 10‎%‎ یحیى السنوار و 6‎%‎ حسین الشیخ و 4‎%‎ محمد دحلان و 2‎%‎ خالد مشعل و 1‎%‎ محمد اشتیه را مناسب مى بینند.

در پاسخ به پرسشى مبنى بر بقا یا استعفاى محمود عباس در نوار غزه 71‎%‎ و در کرانه باخترى 93‎%‎ و به طور میانگین 84‎%‎ خواهان استعفاى وى هستند و در نوار غزه نیز 24‎%‎ و در کرانه باخترى 7‎%‎ و به طور میانگین 14‎%‎ خواهان بقاى وى مى باشند.

درخصوص حمایت از جریان هاى سیاسى در نوار غزه 25‎%‎ و در کرانه باخترى 16‎%‎ و به طو میانگین 17‎%‎ از فتح حمایت مى کنند. همچنین میزان حمایت از حماس در غزه 34‎%‎ و در کرانه باخترى 35‎%‎ و به طور میانگین 34‎%‎ مى باشد و میزان حمایت از جریان سوم در غزه 14‎%‎ و در کرانه باخترى 10‎%‎ و به طور میانگین 12‎%‎ است.

در صورت برگزارى انتخابات در کرانه باخترى 9‎%‎ و در غزه 20‎%‎ و به طور میانگین 14‎%‎ به فتح رأى خواهند داد. آراى حماس هم در غزه 35‎%‎ و در کرانه باخترى 26‎%‎ و به طور میانگین 30‎%‎ خواهد بود. کرانه باخترى هم 4‎%‎ و و غزه 8‎%‎ و به طور میانگین هم 6‎%‎ به جریان سوم رأى مى دهند.

دیدگاه ها درخصوص استعفاى محمد اشتیه

در پاسخ به سؤالى مبنى بر اینکه استعفاى نخست وزیر تشکیلات خودگردان گامى به سوى اصلاح این تشکیلات است یا خیر؟ 62‎%‎ نظر منفى و 30‎%‎ نظر مثبت داشتند.

اما درخصوص ترکیب دولت جدید 21‎%‎ در غزه و 7‎%‎ در کرانه باخترى و به طور میانگین 13‎%‎ گزینه تشکیل دولت توسط حزبى سیاسى را برگزیدند و 23‎%‎ در غزه و 9‎%‎ در کرانه باخترى و به طور میانگین 12‎%‎ تشکیل دولتى به ریاست محمود عباس را انتخاب نمودند و 38‎%‎ در غزه و 78‎%‎ در کرانه باخترى و به طور میانگین 62‎%‎ گزینه تشکیل دولت تکنوکرات را انتخاب کردند.

همچنین 68‎%‎ از شرکت کنندگان انتخاب اولشان در تماشاى شبکه هاى خبرى الجزیره است و پس از آن شبکه محلى فلسطین الیوم با 4‎%‎ و شبکه هاى العربیه و المیادین با 3‎%‎ براى هر کدام از آن ها و سپس شبکه هاى محلى فلسطین و الاقصى با 1‎%‎ براى هر کدام از آن ها مى باشد.

دیدگاه ها درباره روند صلح میان فلسطینیان و صهیونیست ها

درخصوص راه حل دو دولت در غزه 62% و در کرانه باختری 34% و به طور میانگین 45% به آن موافق هستند.

در زمینه بهترین راه حل برای پایان دادن به اشغالگری و برپایی کشور فلسطین 23% در غزه و 27% در کرانه باختری و 25% به طور میانگین طرفدار مذاکره هستند و 27% در غزه 12% در کرانه باختری و 18% به طور میانگین خواستار مقاومت مردمی مسالمت آمیز می باشند و 39% در غزه و 68% در کرانه باختری و 46% به طور میانگین فعالیت مسلحانه را انتخاب می کنند.

در زمینه بازگشت به مذاکرات راه حل دو کشور تحت نظارت عربی و بین المللی 46% در غزه و 33% در کرانه باختری و 38% به طور میانگین با آن موافق هستند و از آن سمت 52% در غزه و 63% در کرانه باختری و 59% به طور میانگین با این امر مخالف هستند.

چالش ها و اهداف پیش روى فلسطینیان

در این خصوص و به طور مشخص مهم ترین آرزوى آنان در آینده براى فلسطین، 42‎%‎ خواهان عقب نشینى رژیم صهیونیستى به مرزهاى 1967 و برپایى کشور فلسطین با پایتختى قدس شرقى است و 33‎%‎ هم خواهان حق بازگشت آوارگان به شهرها و روستاهایشان و 13‎%‎ ایجاد جامعه و انسانى صالح و متدین و 11‎%‎ خواهان تأسیس نظام سیاسى دموکراتیک بر پایه احترام به حقوق فردى هستند.

همچنین درخصوص مهم ترین مشکل پیش روى فلسطین 56‎%‎ تداوم جنگ در غزه، 23‎%‎ اشغالگرى رژیم صهیونیستى 8‎%‎ فساد، 6‎%‎ بیکارى و 5‎%‎ چنددستگى مى دانند.

منبع گزارش:
https://www.pcpsr.org/ar/node/970

مقالات مشابه

رمانی تاریخی از زندگی فیلسوف غزالی
عذرخواهی یک انتشارات به دلیل اشتباهی در حق ایران
کابوسی جدید: هوش مصنوعی است که تصمیم می‌گیرد چه کسی زنده بماند

انتخاب سردبیر

user