اگر بخواهیم روسیه امروز را در یک کلمه توصیف کنیم، کلمه «غرب ستیز»، کلمه مناسبی برای این کار خواهد بود. حداقل، کرملین دوست دارد هدف «جهان روسی» را اینگونه تعریف کند: توقف «هژمونی غرب» و بازگشت به آغوش سنت. اما ریشه این سنت کجاست؟ آیا واقعاً عاری از تأثیرات غربی است؟ مانند بسیاری از مفاهیم روسی، پاسخ این سوال نه است. تبلیغات تحت حمایت دولت یک عامل شکلدهنده برای جامعه روسیه است. در پس زمینه فلسفی این تبلیغات، که آمیزهای انفجاری از ارتدکس، غرب هراسی و شوونیسم روسی است، تا حد زیادی تحت تأثیر ایدههای الکساندر دوگین است. دوگین، فیلسوف و مبلغ راست افراطی روسی، که از ایدئولوژی نئواوراسیایسم حمایت می کند و مدرس آکادمی نظامی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه است، فرهنگ امروز روسیه را نتیجه «غلبه بر غرب» میداند. دوگین پایان تاریخ مدرن را نابودی دوران هژمونی انحصاری غرب توصیف میکند و «غرب جمعی» را با ظهور معماری جدید جهانی تهدید میکند. او به وضوح به اصطلاح «چند قطبی» اشاره میکند که روسیه آن را به عنوان جایگزینی برای «نظم تک قطبی غربی» پیشنهاد کرده است. دوگین که ایده جهان چندقطبی را پیگیری میکند، مسکو را یا به عنوان یک کاتکون (مفهوم کتاب مقدسی و سیاسی از موضوعی که ظهور دجال و پیروزی شر مطلق را مهار می کند) یا طلیعه روم سوم به تصویر می کشد. فلسفه او استعمار روسیه را توجیه میکند (که به طور سنتی به عنوان «ضد استعمار» و نیروی متقابل استعمار غرب معرفی می شود) و جنگ روسیه علیه اوکراین را به عنوان یک جنگ صلیبی علیه «غرب شیطانی» به تصویر میکشد. همین تز در سند برنامه بیست و پنجمین شورای خلق جهانی روسیه (مجموعه ای به ریاست کریل، پدرسالار مسکو) نیز منعکس شد که جنگ را «مقدس» توصیف میکند و هدف آن را «شامل کل قلمرو» می داند. اوکراین مدرن نیز در…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.