۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا پس از شروع جنگ اوکراین، کیفیت زندگی در روسیه بهبود یافته است؟

:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

با وجود تحریم‌های غرب، استاندارد زندگی در روسیه در حال افزایش است و مردم این بهبود کیفیت را احساس می‌کنند. نظارت انجام شده توسط دانشگاه مالی زیر نظر دولت فدراسیون روسیه، نشان داد که بر اساس نتایج سه ماهه اول سال 2024، ارزیابی کلی کیفیت زندگی توسط جمعیت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. شاخص نهایی کیفیت زندگی به 97 امتیاز در مقایسه با 91 در سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش یافت. مصاحبه زیر با مدیر موسسه تحقیقات اجتماعی-اقتصادی دانشگاه مالی زیر نظر دولت فدراسیون روسیه، الکسی زوبتس ترتیب داده شده تا در مورد بهبود زندگی در روسیه اطلاعات بیشتری کسب شود:

زندگی در کدام شهرها بهتر شده است؟

الکسی زوبتس: شه‌هایی که بالاترین کیفیت زندگی را در سه ماهه اول سال 2024 داشتند عبارتند از: گروزنی، مسکو، سوچی، کالوگا، سن پترزبورگ، ولادیمیر، نووروسیسک، یکاترینبورگ، سواستوپل، تولا. در همان زمان، گروزنی و مسکو تقریباً به میزان برابری امتیاز کیفیت زندگی را به دست آوردند. بیشترین پیشرفت در ارزیابی کیفیت زندگی توسط سارانسک، تور، یوشکار اولا، ولادیکاوکاز، پرم و بریانسک نشان داده شده است.

چند سال است که کیفیت زندگی در شهرها را ارزیابی می کنید؟

الکسی زوبتس: تحقیقات با استفاده از این روش از سال 2015 انجام شده است. این امر امکان ردیابی پویایی شاخص‌های کیفیت زندگی برای کل کشور را در بازه‌های زمانی طولانی و کوتاه و برای به دست آوردن ارزیابی‌های عملیاتی ممکن می سازد. بنابراین، اندازه ‌گیری‌ها نشان داد که شاخص نهایی کیفیت زندگی در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به شاخص‌های پایان سال قبل افزایش چشمگیری داشته  و ارزش آن به 97 امتیاز افزایش یافته است.

آیا در برخی سال‌ها شاخص کیفیت زندگی از 100 امتیاز فراتر رفته؟ یا مردم هرگز بهتر از الان زندگی نکرده اند؟

الکسی زوبتس: در سه ماهه اول سال 2021،  شاخص‌ها به چنین امتیازی نزدیک شد. اینکه امروز شاخص به 100 واحد نزدیک شده است، نشان می‌دهد که ما بر پیامدهای تحریم‌های غرب در سال های 2022 و 2023 غلبه کرده‌ایم و به سطح کیفیت زندگی قبل از بحران رسیده ایم.

نظارت شما از این جهت منحصر به فرد است که بی طرف است؟ مردم خودشان می گویند چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند.

الکسی زوبتس: بله، ما از ساکنان شهرها می خواهیم کیفیت زندگی خود را بر اساس تعدادی شاخص مهم از جمله سطح رفاه مادی، در دسترس بودن املاک و مستغلات، کیفیت مراقبت‌های پزشکی و آموزش، وضعیت محیط زیست محیطی و کیفیت آب، هوا، بازیافت زباله و..  ارزیابی کنند. علاوه بر این، هنگام تحلیل کیفیت زندگی، تمایل جمعیت برای مهاجرت به شهر دیگری در جستجوی زندگی بهتر، میزان اضطراب جمعیت شهر و همچنین فعالیت اعتراضی آن نیز در نظر گرفته می شود. به طور کلی، فهرست نسبتاً گسترده‌ای از شاخص‌ها وجود دارد که به ما امکان می‌دهد کیفیت زندگی مردم را متنوع کنیم. در میان آن‌ها، موارد اصلی آن‌هایی هستند که آمادگی افراد را برای حرکت تعیین می کنند. به طور کلی رویکرد ما بر این اساس است که مردم با پای خود به کیفیت زندگی رای می‌دهند. اگر این امتیاز کم باشد، تمایل به نقل مکان به محل زندگی جدید به شدت افزایش می یابد.

چه شاخص هایی در ابتدای سال جاری بالاتر بود؟

الکسی زوبتس: عزت نفس و رفاه مادی روس‌ها افزایش یافته است، درگیری در روابط اجتماعی کاهش یافته است. سیستم آموزشی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. بیشترین افزایش در ارزیابی کار مسکن و خدمات عمومی مشاهده شد. با توجه به اینکه زمستان امسال تعدادی از شهرها با مشکلات جدی در تامین گرما مواجه شدند، تعجب آور نیست. آن‌ها در ابتدای سال 2024 وجود داشتند اما تا بهار، برداشت‌های منفی از آن‌ها برای تعیین نگرش جمعیت نسبت به کار مسکن و خدمات عمومی متوقف شد.کاهش قابل توجه رتبه بندی فقط برای یک شاخص - مقرون به صرفه بودن املاک و مستغلات اتفاق افتاد.

به دلیل افزایش نرخ وام مسکن؟

الکسی زوبتس: بله، قیمت‌های ساختمان‌های جدید بسیار بالاست و گرفتن وام مسکن مقرون به صرفه برای املاک ثانویه دشوار است. علاوه بر این، کسانی که می‌خواستند یک آپارتمان جدید بخرند و درآمد کافی برای این کار داشتند، قبلاً آن را خریداری کرده اند. به گفته بانک، کسانی که باقی مانده‌اند، درآمدی دارند که ممکن است ناکافی باشد.

کدام شهرها ارزان ترین مسکن را دارند؟

الکسی زوبتس: ساکنان یکاترینبورگ، مورمانسک، ورونژ، بلگورود، پنزا، بریانسک، نیژنی نووگورود، ریازان، ساراتوف و لیپتسک، در مقرون به صرفه بودن مسکن، بالاترین نرخ را آمار می‌دهند. به نظر من ترکیب قابل قبولی از قیمت و دستمزد وجود دارد. یعنی شاید حقوق بالاترین نباشد اما قیمت مسکن هم قابل قبول است. از این رو تعداد کسانی که قصد خرید آپارتمان و خانه را دارند، زیاد شده است.

کدام شهرها از نظر سطح درآمد پیشتاز هستند؟

الکسی زوبتس: شهرهایی که خود ارزیابی بالایی از سطح رفاه مادی دارند شامل مسکو، سن پترزبورگ، تیومن، یکاترینبورگ، سورگوت، کازان، خاباروفسک، یاروسلاول، نووسیبیرسک و ترور هستند.

بهترین جا برای درمان کجاست؟

الکسی زوبتس: بالاترین رتبه برای کیفیت مراقبت‌های پزشکی در نووروسیسک، مسکو، لیپتسک، گروزنی، نابرژنیه چلنی، کالینینگراد، ولادیمیر، سوچی، کوستروما و نیژنی تاگیل است.

وضعیت آموزش دز کدام شهرها بهتر است؟

الکسی زوبتس: کمترین سطح شکایت از موسسات آموزشی در سورگوت، نووکوزنتسک، سارانسک، گروزنی، بلگورود، نیژنوارتوفسک، کورگان، تولا، سوچی و کیروف است.

ساکنان کدام شهرها از محیط زیست رضایت بیشتری دارند؟

الکسی زوبتس: وضعیت محیط زیست کمترین شکایت را در سوچی، پتروزاوودسک، ماخاچکالا، تامبوف، بریانسک، کالوگا، سواستوپل، پنزا، سامارا و اولیانوفسک ایجاد می کند.

کمترین رفتارهای مخرب در کجا یافت می‌شود؟

الکسی زوبتس: رفتارهای مخرب در گروزنی، تیومن، ولادیکاوکاز، سواستوپل، مسکو، پرم، چبوکساری، تومسک، سوچی، کازان کمتر دیده می شود.

در کجا بهترین جاده‌ها دیده می‌شود؟

الکسی زوبتس: کمترین نارضایتی از وضعیت زیرساخت‌های جاده ای و همچنین کار پلیس راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل عمومی در گروزنی، بلگورود، چیتا، سیمفروپل، کوستروما، نابرژنیه چلنی، استاوروپل، تیومن، سواستوپل و مسکو.

بالاترین سطح رضایت از کار مسکن و خدمات عمومی در گروزنی، یاکوتسک، سیمفروپل، چیتا، ماخاچکالا، ولادیکاوکاز، نیژنوارتوفسک، ایژفسک، تومسک و اوفا است و بیشترین پیشرفت در ارزیابی کیفیت زندگی توسط سارانسک، تور، یوشکار اولا، ولادیکاوکاز، پرم و بریانسک نشان داده شده است. اغلب، شهرهایی که زندگی در آنها بهتر شده است، مراکز تولید جدید و جایگزینی واردات هستند.

منبع گزارش:
https://rg.ru/2024/04/16/v-provincii-u-moria.html

مقالات مشابه

رمانی تاریخی از زندگی فیلسوف غزالی
عذرخواهی یک انتشارات به دلیل اشتباهی در حق ایران
کابوسی جدید: هوش مصنوعی است که تصمیم می‌گیرد چه کسی زنده بماند

انتخاب سردبیر

user