جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۱۳

پروژه "راه توسعه" درعراق؛ بررسی ابعاد و امکان موفقیت آن

  :اندیشکده
:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
در تاریخ 27 می 2023 عراق میزبان اجلاسی منطقه ای بود و این اجلاس با مشارکت وزرای حمل و نقل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایران، ترکیه، سوریه و اردن و نمایندگانی از اتحادیه اروپا و بانک جهانی برگزار شد. محور اصلی این اجلاس شرح پروژه راهبردی عراق در زمینه حمل و نقل به نام "راه توسعه" بود. این پژوهش به بررسی اهداف، ابعاد ژئوپولوتیک و اقتصادی و امکان موفقیت این پروژه خواهد پرداخت. پیشینه این پروژه پروژه راه توسعه ابتکار جدیدی نیست بلکه در گذشته چنین پروژه ای در دولت های مختلف با نام "کانال زمینی" مطرح بوده است و با آغاز به کار پروژه "بندر بزرگ فاو" موضوع این کانال از اهمیت بیشتری برخوردار شد. از دیدگاه دولت عراق پروژه راه توسعه باعث تحقق دو امر می شود: 1-ایجاد تنوع در منابع درآمد عراق به طوریکه باعث کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت شود و باعث ایجاد فرصت های شغلی اضافی گردد. 2-تقویت نقش ژئواکونومیک عراق در منطقه و کسب منافع اقتصادی و سیاسی از طریق سرمایه گذاری بر موقعیت جغرافیایی این کشور به عنوان نقطه اتصالی میان خلیج فارس، آسیا و اروپا. بررسی امکان سنجی این پروژه برعهده شرکتی ایتالیایی به نام "PEG" است و قرار است این پروژه با هزینه ای 17 میلیارد دلاری در چند مرحله تا سال 2050 تکمیل گردد. ایده اصلی این پروژه متصل کردن بندر بزرگ فاو از طریق شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی به منطقه "فیش خابور" در مرز عراق و ترکیه است به گونه ای که باعث کاهش 15 روزه حمل و نقل کالا از شرق آسیا به سوی این بندر و سپس از طریق این شبکه به سوی ترکیه و از آن جا به سمت شمال اروپا شود. طول شبکه جاده ای 1190 کیلومتر و طول شبکه ریلی 1175 کیلومتر بوده و این شبکه…

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

مقالات مشابه

دولت طالبان آرزوهای بزرگی برای راه آهن افغانستان دارد
آیا چین توانایی کنترل بر رفتار ایران را داراست؟
پایان منازعه میان ترکیه و مصر به خاطر چیست؟

انتخاب سردبیر

user