سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰

مخالفت اسرائیل با تفاهم موقت ایران و آمریکا

  :اندیشکده
2023-06-18 06:39:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
علیرغم تکذیب آنتونی بلینکن، مقامات اسرائیلی معتقدند که ایالات متحده و ایران در هفته‌های آینده توافقنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای تهران امضا خواهند کرد. به نقل از وای‌نت، جو بایدن مصمم است تا با توافق، دستاوردی برای انتخابات 2024 برای خود ایجاد کند. بنیامین نتانیاهو، صبح یکشنبه علیه این «معامله کوچک» سخن گفت: «اسرائیل هر کاری را که لازم است برای محافظت از خود انجام خواهد داد.»مقامات اسرائیلی معتقدند که به صورت رسمی توافقی امضا نخواهد شد. ایران موافقت خواهد کرد که غنی سازی اورانیوم خود را در 60 درصد محدود و همکاری خود را با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تقویت کند و همچنین زندانیان آمریکایی را آزاد کند و در ازای آن، آمریکا میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل در مصاحبه با کانال 12 گفت که اسرائیل تنها در صورتی می تواند با چنین توافقی کنار بیاید که نظارت دقیقی بر برنامه هسته ای تهران وجود داشته باشد. تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی  اسرائیل نیز افزود که از نظر او، توافق فعلی به اندازه توافقنامه سال 2015 خسارت بار نخواهد بود. وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل آماده مقابله با هرگونه افزایش خلوص مواد شکافت پذیر ایران بیش از 60 درصد است.

مقامات اسرائیلی ابراز نگرانی کردند که توافق فعلی به پروژه های موشک بالستیک ایران، تولید پهپاد یا حمایت این کشور از گروه های تروریستی در خاورمیانه نمی پردازد. آنها همچنین بر این باورند که به دلیل تنش دولت بایدن با اسرائیل، نفوذ نتانیاهو بر این توافق محدود است. با وجود این، مقامات اذعان دارند که هیچ تضمینی وجود ندارد که رابطه نزدیکتر بین واشنگتن و اورشلیم به نتیجه متفاوتی منجر شود. اسرائیل به شدت مخالف انجام این توافق است و تاکید می کند که چنین توافقی مورد حمایت اسرائیل نیست و به آن مقید نخواهد بود.

منبع گزارش:
https://www.i24news.tv/en/news/israel/diplomacy/1687070187-israel-could-live-with-a-nuclear-deal-between-the-u-s-and-iran-israeli-official

مقالات مشابه

پایان یافتن جهانی سازی و جهان دو قطبی
دیپلماسی علمی راهی برای کاهش تنش‌های جهانی
چالش‌های گرجستان و اتحادیه اروپا

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user