چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴

فریب کنگره توسط دولت بایدن در معافیت تحریمی برای ایران

  :اندیشکده
2023-06-12 23:29:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
بر اساس گزارش رویترز، دولت بایدن اجازه انتقال 2.76 میلیارد دلار از عراق به ایران را صادر کرده است. واشنگتن امیدوار است که با آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران، از تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کند. در حالی که ایالات متحده در گذشته معافیت‌هایی وضع کرده بود تا عراق بتواند از ایران برق وارد کند، تحریم‌های ایالات متحده مانع از پرداخت بدهی های عراق به ایران شده بود.ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد FDD گفت: «شواهدی وجود دارد که آزادسازی منابع مالی عراق به ایران به نحوی با مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آمریکا و ایران با میانجیگری عمانی‌ها مرتبط است. برای مذاکره در مورد توافقی که در قوانین ایالات متحده تعریف شده است، لازم نیست یک توافق رسمی وجود داشته باشد. معافیت از لغو تحریم‌ها که به توقف غنی‌سازی ایران مرتبط است، به منزله فرار عمدی از بررسی اجباری کنگره در این زمینه است.»

مت زوایگ، مدیر ارشد سیاست گذاری FDD نیز افزود: «اعضای کنگره در هر دو حزب باید مراقب باشند که دولت بایدن نظارت آنها را دور نزند. کاخ سفید همچنان به تلاش برای ورود به توافق هسته ای ایران ادامه می دهد. مجلس نمایندگان و  سنا باید از تمام ابزارهای قانونی در اختیار خود استفاده کنند تا دولت در پرونده مربوط به ایران با آن ها شفاف باشد.»  

قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای ایران (INARA)، رئیس‌جمهور را از صدور معافیت‌های قانونی تحریم‌ها برای ایران، درهرگونه توافقی منع می‌کند. بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اجازه انتقال 2.76 میلیارد دلار از عراق به ایران توسط دولت بایدن، قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای ایران (INARA) را دور می‌زند یا خیر.

 

منبع گزارش:
https://www.fdd.org/analysis/2023/06/12/u-s-permits-iraq-to-release-billions-to-iran/

مقالات مشابه

پایان یافتن جهانی سازی و جهان دو قطبی
دیپلماسی علمی راهی برای کاهش تنش‌های جهانی
چالش‌های گرجستان و اتحادیه اروپا

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user