یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

عذرخواهی یک انتشارات به دلیل اشتباهی در حق ایران

  :اندیشکده
:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

اقدام یک انتشارات در جامو و کشمیر هند در حق امام خمینی (ره) و در چارچوب انتشار کتابی درسی برای دانش آموزان یکی از مقاطع تحصیلی باعث جنجال بسیاری در این منطقه شد.

شرکت Acuber Books International طی اقدامی عجیب امام خمینی (ره) را در کنار شخصیت های سیاسی دیگری مانند کیم سونگ ایل رهبر سابق کره شمالی و امپراتور سابق ژاپن هیروهیتو -که امپراتور این کشور در جنگ جهانی دوم بود- در ضمن "شرورترین افراد در جهان" قرار داده بود. این توصیف توهین آمیز این انتشارات باعث جنجال هایی علیه آن شد و این شرکت مجبور شد بابت این اقدام علیه رهبر پیشین ایران عذرخواهی کرده و وعده تصحیح اشتباه را دهد.

محتوای این کتاب که در برخی از مدارس خصوصی در دهلی نو و مناطق دیگری از هند به عنوان بخشی از سیستم آموزشی این مدارس تدریس می شود از امام خمینی (ره) به عنوان رهبری دینی و روحانی مسلمان یاد می كند که مورد احترام مسمانان شیعه در تمام نواحی دنیا بوده است اما وی به عنوان رهبری دینی از سال 1979 تا 1989 در ایران مرتکب بسیاری از اقدامات شرورانه شده است! این کتاب در توجیه چنین ادعایی می گوید "امام خمینی افرادی را می کشت که به خداوند ایمان نداشتند و مردم در زمان وی حتی اگر موسیقی را گوش می کردند باید با اقدامات وحشیانه ای رو به رو می شدند". همچنین این کتاب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را رهبر انقلاب این کشور و نیز مسئول ریخته شدن خون میلیون ها نفر به دلیل جنگ میان ایران و عراق معرفی کرده است!

در این خصوص محمد حیدر رضوی که یک وکیل ساکن در لکنو هند است و این توصیف های اهانت آمیز کتاب را ملاحظه نموده بود معتقد است این کتاب درسی تلاشی برای "تضعیف بافت مذهبی در کشور" و به تصویر کشیدن "اسلام به عنوان دینی حامی خشونت" داشته است. به باور وی ایده بدین شکل بوده است که این کتاب بخشی از برنامه آموزشی دانش آموزان کم و سن و سالی باشد که به زودی به دانشگاه خواهند رفت و از طریق نشر چنین محتوای هتاکانه و زهرآلود علیه امام خمینی به شکلی کم ارزش محبوبیتی به دست آورند زیرا وی رهبری است که به عنوان شخصیتی کاریزماتیک و با محبوبیتی بسیار بالا به وی نگریسته می شود. همچنین رضوی در اخطاریه قانونی خود علیه این انتشارات یادآور شده بود "امام خمینی رهبر نهضت اسلامی است".

در محکومیت این اقدام انجمن شریعت شیعیان که سازمانی بارز در میان مسلمانان شیعه در جامو و کشمیر است، طی بیانیه ای اعلام کرد امام خمینی "مورد احترام ترین و تأثیرگذارترین رهبر اسلامی از نظر اخلاقی و دینی و سیاسی در مدت یک قرن اخیر است". این انجمن افزود "رهبری امام خمینی همچنان الهام بخش میلیون ها نفر برای نبرد با طغیانگری و ستم می باشد. توصیف های یاد شده در حق وی ناشی از کینه مطلق از سوی انتشارات و بدون داشتن هرگونه حقیقتی در این باره است. ریاست انجمن شریعت شیعیان سید محمد هادی این اقدام توهین آمیز به تاریخ و اسلام را محکوم می کند". این بیانیه یادآور شد اقدامات قانونی را علیه انتشارات اتخاذ خواهد کرد.

سجاد کارجیلی فعال امور اجتماعی مقیم در لداخ هند می گوید این کتاب "کینه توزانه و دشمن اسلام بود. امام خمینی یک روحانی مشهور و رهبری برای میلیون ها مسلمان شیعه است و از احترام بسیار بالایی برخوردار می باشد". وی می گوید "دولت باید اقدامات سریعی را اتخاذ کند و این کتاب را از بازار جمع آوری کند". همچنین اتحادیه شیعیان در جامو و کشمیر که نهادی قوی برای مسلمانان شیعه در این منطقه است، دولت هند را به اتخاذ اقداماتی علیه انتشارات تشویق کرد. این اتحادیه اعلام کرد "امام خمینی شخصیتی جهانی است که علاقه مندانی از مسلمانان و غیر مسلمانان به یک اندازه دارد". مولوی سید عدیل سخنگوی این اتحادیه می گوید "دولت باید اقداماتی جدی و سریع علیه این انتشارات اتخاذ کند زیرا احساسات ما را جریحه دار کرده است".

این کتاب از سوی Q-Connect Books منتشر گردید که یکی از شعب Acuber Books International است. این انتشارات پس از این واکنش ها ضمن عذرخواهی آن را "اشتباهی غیر عمدی" دانست و وعده داد این کتاب از بازار جمع آوری شود. این انتشارات در بیانیه خود اعلام کرد "توصیف امام خمینی به عنوان یکی از شرورترین افراد در تاریخ نه تنها امر دقیقی نیست بلکه برای افراد و جوامع عدیده ای بسیار توهین آمیز است. ما خطیر بودن این اشتباه خود را درک می کنیم و متوجه هستيم مانند این توصیف اشتباه است و فقط حقیقت و عدالت را از بین نمی برد بلکه منجر به تداوم تصویری کلاسیک و آسیب زا می شود". این بیانیه افزود "هدف از این کتاب نشر اطلاعات گمراه کننده یا سهیم شدن در نشر روایتی آسیب زا نبوده است".

این بیانیه در ادامه اعلام کرد "ما گام های فوری برای تصحیح اوضاع اتخاذ خواهیم کرد و ما متعهد به بازبینی و ویرایش محتوای مختص به خود برای تضمین دقت و عدالت و حساسیت در شعبه های خود هستیم. افزون بر آن اصلاحیه رسمی و بيانيه عذرخواهی را در مطالب آینده خود در سایت هایمان صادر خواهیم کرد".

منبع گزارش:
https://thewire.in/education/jammu-kashmir-row-textbook-ruhollah-khomeini-worlds-most-evil-people

مقالات مشابه

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user