چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

دخالت ایران در عملیات طوفان الاقصی

  :اندیشکده
:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

است، از خیر و متحد دیرینه خود، ایران، کمک گرفته است. با وجود این فرضیه، مقامات ایالات متحده به سرعت ادعاهایی را که می‌گوید تهران نقش مهمی در سازماندهی این حمله داشته است را پس زدند. روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت:« اگرچه ایران با حماس هم‌دستی داشته است اما دولت برای این فرضیه شواهد محکم و ملموسی ندارد.

اگرچه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به حماس به خاطر آنچه «پیروزی» بر اسرائیل خوانده بود، تبریک گفت، نماینده ایران در سازمان ملل نیز ادعای دست داشتن تهران در حمله حماس را رد کرد و مدعی شد که دولت اسرائیل برای توجیه این شکست به دنبال مقصر انگاشتن ایران است.

در حالی که مقامات اسرائیلی در ابتدا ایران را در این حملات دخیل دانستند اما در روزهای بعدی مواضع سنجیده‌تری اتخاذ کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی روز دوشنبه خود به ایران اشاره‌ای نکرد. مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت که دولت او صد در صد مطمئن نیست که ایران حمایت عملیاتی در این جنگ داشته است.هرتزوگ افزود: « من شگفت زده نمی‌شوم که ایران در پشت صحنه این جنگ حضور داشته باشد.»

در واقع، برای برخی از کارشناسان و مقامات آمریکایی که سال‌ها حماس را دنبال کرده‌اند، سناریویی که باورپذیر است این است که حماس ‌توانسته است که راهبرد و توانایی‌های خود را بدون کمک قابل توجهی افزایش دهد.

جاناتان شانزر، تحلیلگر سابق امور مالی تروریسم در وزارت خزانه داری آمریکا و معاون ارشد تحقیقات در بنیاد دفاع از دموکراسی ها ، گفت:«نفوذهای متعدد به اسرائیل که احتمالاً با کمک یک حمله سایبری انجام گرفته است نشان دهنده پیشرفتی است که ما تاکنون از حماس ندیده‌ایم.»

هم شانزر و هم سوزان مالونی، مشاور سیاست ایران در چندین دولت، معاون رئیس جمهور و مدیر برنامه سیاست خارجی در موسسه بروکینگز، ایران را تنها مظنون احتمالی می دانند. مالونی گفت: «به خوبی مشخص است که دولت ایران حامی اصلی حماس، هم از نظر مالی و هم از نظر تجهیزات نظامی، و تعدادی دیگر از گروه‌های مقاومت فلسطینی است.غیرممکن است تصور کنیم که عملیاتی به این بلندپروازانه آن‌هم در ابعاد و مقیاسی که در طول چند روز گذشته دیده‌ایم، از پیش آگاهی و یا هم‌دستی رهبری ایران برخوردار نباشد.»

اقدامات بعدی تهران چیست؟

عقب نشینی مقامات اسرائیلی از مقصر دانستن ایران ممکن است تلاشی برای اجتناب از صحبت آن‌هم بدون داشتن مدارک متقن باشد.آن‌ها نمی‌خواهند تهران را تحریک به افزایش کمک‌ها به حماس کنند، زیرا اسرائیل برای نبردی طولانی در چند جبهه آماده می‌شود.

به گفته دولت اسرائیل، ایران در حال حاضر سالانه حدود 100 میلیون دلار به حماس کمک می‌کند.  وزارت امور خارجه این کشور قبلا اذعان کرده است که تهران به این گروه آموزش و تجهیزات نظامی ارائه کرده است.

مالونی می‌گوید اگرچه بعید است ایران مستقیماً در جنگ دخالت کند اما ممکن است حمایت خود از شبه‌نظامیان حماس را افزایش دهد، یعنی به‌طور بالقوه درگیری‌ها را کاهش داده و ناآرامی‌های بیشتری را ایجاد کند.او گفت: «ایرانی‌ها به دنبال تقویت توانایی‌های حماس در صورت فرسایش قابل توجه اسرائیل قابل هستند.»

مالونی ادامه داد: « ایرانی ها برای حماس افزونگی های زیادی ایجاد کرده اند. این احتمال وجود دارد که ایران بخشی از معادله باقی بماند، حتی اگر خود مستقیماً درگیر این جنگ نباشد.»

شانزر خاطرنشان می‌کند که تهران بر حزب‌الله نیز تسلط زیادی دارد.او گفت: «این تسلط می تواند یک جبهه کاملاً جدید را باز کند. حزب الله زرادخانه ای از حدود 150000 تا 180000 موشک را در اختیار دارد که همه توسط ایران ارائه شده است. این تقریباً ده برابر چیزی است که حماس در زرادخانه خود دارد.»

واکنش شدید علیه دولت بایدن

جمهوری خواهان به سرعت دولت بایدن را به دلیل تسهیل دسترسی تهران به تقریباً 6 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران که به دلیل تحریم های ایالات متحده در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی وصول شده بود، مورد انتقاد قرار دادند. کوین مک کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، در روز دوشنبه گفت: «آیا ما نمی‌دانیم که تضعیف آمریکا دشمنان ما را تقویت می‌کند؟ اجازه دادن به ایران برای تولید نفت بیشتر، مماشات و پرداخت باج برای گروگان‌های آمریکایی، تنها ما را در صحنه جهانی ضعیف‌تر کرده است.»

در حالی که مقامات دولت مکرراً گفته‌اند که نرده‌های محافظ وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که تهران می‌تواند پول را فقط برای اهداف بشردوستانه هزینه کند و  هنوز به این پول دسترسی پیدا نکرده است، شانزر و مالونی هر دو می‌گویند استراتژی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در قبال ایران به بی ثباتی در خاورمیانه کمک کرده است.

مالونی گفت: «رویکرد دولت در قبال ایران به تشدید نفوذ  ایران به منطقه کمک کرده است، زیرا آنها معتقدند که این راه برای آنها نتیجه می دهد.»

شانزر همچنین استدلال کرد که تمرکز محدود دولت بر مهار برنامه هسته‌ای ایران نقطه کوری ایجاد کرده است و به سایر تلاش‌های غیر دموکراتیک ایران اجازه شکوفایی می‌دهد.

منبع گزارش:
https://abcnews.go.com/Politics/iran-direct-hamas-attacks-israel-us-israel-hard/story?id=103831380

مقالات مشابه

پایان یافتن جهانی سازی و جهان دو قطبی
دیپلماسی علمی راهی برای کاهش تنش‌های جهانی
چالش‌های گرجستان و اتحادیه اروپا

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user