یکشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

تصویب فروش سامانه‌ های دفاع هوایی به پیشمرگان کرد توسط کنگره آمریکا

  :اندیشکده
2023-06-21 21:10:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
پس از حملات موشکی و پهپادی ایران و ترکیه، قانونگذاران آمریکایی به دنبال آن هستند که سامانه‌های دفاع هوایی را به دست جنگجویان پیشمرگه کرد در شمال عراق برسانند. روز چهارشنبه، مجلس نمایندگان آمریکا، طرح انتقال سامانه های دفاع هوایی به پیشمرگه های کرد را که از سمت دان بیکن، نماینده جمهوری خواه کنگره، پیشنهاد شده بود، تصویب کرد. این رای در خلال بررسی قانون مجوز دفاع ملی مالی 2024 (NDAA)، صادر شد. بیکن به میدل ایست آی گفت:«این اقدام از حمایت قوی دو حزبی برخوردار است و دولت ایالات متحده را وادار می کند تا طرحی را برای آموزش و تجهیز نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای امنیتی عراق برای دفاع در برابر حملات موشکی و پهبادی ایران، آماده و اجرا کند.»
پیشمرگه ها،جنگجویان کرد عراقی هستند. آنها با نیروهای امنیتی عراق کار می کنند و به عنوان بخشی از کارزار واشنگتن برای شکست دادن گروه داعش از ایالات متحده کمک های تسلیحاتی و مالی دریافت می‌کنند.
کردستان عراق منطقه‌ای نسبتاً باثبات است اما در سال گذشته، این اقلیم شاهد حملات هوایی ترکیه و ایران علیه گروه‌های کرد فعال در این منطقه بود. دولت اقلیم کردستان عراق به گروه‌های کرد ایرانی و مخالف حکومت مستقر در ایران اجازه می‌دهد در منطقه فعالیت کنند اما این اقلیم روابط خود را با تهران نیز حفظ می‌کند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواضع گروه‌های مخالف مسلح کرد ایرانی را در اواخر سال 2022، زمانی که تهران در تلاش برای کنترل اعتراضات به وقوع پیوسته در خاک خود بود، بمباران کرد‌. در آن زمان، ایالات متحده آمریکا این حملات را محکوم و آن را نقض حاکمیت دولت عراق دانست.
جاناتان لرد، رئیس برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکایی، به MEE گفت:«پیشمرگه های کرد در حال حاضر حدود 20 میلیون دلار ماهانه به کمک هزینه از وزارت دفاع ایالات متحده دریافت می کنند.» وی هشدار داد که تأمین سامانه‌های دفاع هوایی برای پیشمرگه‌ها می‌تواند با محدودیت‌هایی مواجه شود، زیرا متحدان ایالات متحده به دنبال خرید تسلیحات این کشور هستند. لرد به MEE گفت: «سیستم های دفاع هوایی ایالات متحده تقاضای بسیار بالایی دارند. اوکراین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اقلیم کردستان- هر کشور یا منطقه‌ای که میزبان موشک‌های بالستیک ایران هستند، به دنبال تقویت قابلیت‌های دفاع هوایی خود است.»مجلس نمایندگان آمریکا، با پیشنهاد یک طرح اصلاحیه جداگانه در پیش نویس NDAA، خواستار تمدید کمک های مالی به گروه های سوری و نیروهای شریک در عراق برای مقابله با داعش شدند. مأموریت جنگی ایالات متحده در عراق در دسامبر 2021 به پایان رسید اما تقریباً 2500 سرباز، عمدتاً در شمال این کشور و بغداد، از طریق توافق با دولت عراق به عنوان مستشار در این کشور حضور دارند. حدود 900 نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه و در کنار نیروهای کرد مستقر هستند. قانونگذاران همچنین نگران این هستند که ترکیه از غیبت آمریکا برای حمله به شبه‌نظامیان کرد سوری که آن‌ها را تروریست می‌داند، استفاده کند‌.

منبع گزارش:
https://www.middleeasteye.net/news/us-congress-wants-give-air-defence-kurdish-fighters-iraq

مقالات مشابه

انتظارات متناقض ایران از تحولات سیاسی در ارمنستان
آیا تهدید روسیه برای کشورهای ناتو جدی است؟
طراحی آمریکا برای قفقاز جنوبی

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user