چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۵

تأکید سران کشورهای عربی بر حل مسئله فلسطین

  :اندیشکده
2023-08-14 18:49:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

 نشست رهبران عرب در  العلمین مصر با یک پیام قوی به پایان رسید: اسرائیل باید به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد.

این نشست با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خاک مصر برگزار شد. در این نشست بر سر وضعیت فلسطین و نگرانی های منطقه ای متأثر از وضعیت این کشور صحبت شد.

رهبران این سه کشور بر اهمیت پایبندی به مسائل حقوق بین الملل و عربی در حل مسئله فلسطین، از جمله پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری در یک چارچوب زمانی مشخص تاکید کردند. آنها همچنین از محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین برای دفاع از حقوق فلسطینیان و اجرای قطعنامه های سازمان ملل حمایت کردند.

این اجلاس از ایجاد یک کشور فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی، پس از  تشکیل دو کشور بر اساس قوانین بین‌المللی و ابتکار صلح عربی، حمایت کرد.

رهبران عرب تأکید کردند که اسرائیل باید به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد و تجاوزات به شهرهای کرانه باختری را متوقف کند، همچنین اسرائیل باید محاصره غزه را لغو کند و منابع مالی فلسطینی‌ها را که بدون دلیل قانونی بلوکه کرده‌است، آزاد کند.

در رابطه با مسجد الاقصی و کوه معبد، رهبران این سه کشور تأکید کردند که این مناطق باید تحت قیمومیت اردن باشد. آنها این مکان را عبادتگاه مسلمانان و مسیحیان اعلام کردند و هرگونه تلاش برای تقسیم آن را رد کردند.

 این نشست با هدف متحد کردن جناح‌های فلسطینی در 30 ژوئیه برگزار شد. آنها حمایت خود را از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) در طول بحران مالی این کشور اعلام کردند. این اجلاس با تاکید بر اهمیت رایزنی و هماهنگی مستمر در چارچوب نشست های سه جانبه و تلاش در جهت حفاظت از حقوق مشروع فلسطینیان به پایان رسید.

منبع گزارش:
https://www.i24news.tv/en/news/middle-east/1692030120-arab-leaders-affirm-commitment-to-peace-at-alamein-summit

مقالات مشابه

انتظارات متناقض ایران از تحولات سیاسی در ارمنستان
آیا تهدید روسیه برای کشورهای ناتو جدی است؟
طراحی آمریکا برای قفقاز جنوبی

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user