سه شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

چالش احتمالی آتی پریگوژین برای پوتین

  :اندیشکده
2023-06-26 07:22:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
مصاحبه سواتلانا سیخانوسکایا، رهبر مخالفان تبعیدی بلاروس با بلومبرگ

ضعف جدید برای رژیم پوتین به ما این فرصت را می‌دهد که دوباره در بلاروس فعالیت کنیم. «کابینه انتقالی متحد» یک ستاد عملیات ایجاد کرده که در آن گروه‌ها و نیروهای عمده را ساماندهی کند. ما روی برنامه اقدامات مشترک کار کردیم. شما می دانید که هدف ما خلاص شدن از شر نیروهای روسی، فروپاشی رژیم لوکاشنکو و تضمین گذار به دموکراسی است.

اکنون یک تهدید دیگر برای بلاروس و استقلال افزایش یافت. من از سال 2020 نگران آینده کشورم هستم. زیرا از آن زمان ما با یک بحران دوگانه روبرو هستیم. بحران بشردوستانه در داخل کشور و بحران نقض استقلال به دلیل سلاح هسته ای و حضور نیروهای روسی در بلاروس.

اول از همه، می خواهم بگویم که لوکاشنکو یک صلح‌طلب نیست. او اکنون به عنوان میانجی در این موضوع معرفی شد، اما او بیشتر پیام‌رسان پوتین بود. لوکاشنکو این پیام را منتقل کرد که اجازه می داد راهپیمایی کاروان نظامی واگنر را متوقف کند. می توانم بگویم که لوکاشنکو پوتین را نجات داد، اما لوکاشنکو قهرمان نمی شود. در این شرایط، مشکل این است که به هیچ وجه به منافع بلاروس ها توجه نمی شود. آنها خواهان حضور نیروهای روسی و واگنر در قلمرو ما نیستند. این درگیری داخلی روسیه را به خاک ما منتقل می کند. این تهدیدی برای همسایگان ما، لهستان، لیتوانی، لتونی خواهد بود. و ما اصرار داریم که تمام نیروهای روسیه باید کشور ما را ترک کنند. کل وضعیت نشان داد که پوتین قادر مطلق نیست. او چندان قدرتمند نیست، فرآیندهای برگشت ناپذیری را در درون نخبگان روسیه راه اندازی کرده است.

من اصرار دارم که غرب باید به شدت در برابر تهدید سه گانه لوکاشنکو واکنش نشان دهد. پوتین به نسبت، خطر آشکاری برای امنیت منطقه و امنیت کل اروپا است. و ما نمی توانیم اجازه دهیم این هرج و مرج در روسیه به همسایگان آن سرایت کند. و ما نمی توانیم اجازه دهیم لوکاشنکو اروپا را با سلاح هسته ای تهدید کند. هیچ کس نمی داند اقدامات احتیاطی در آینده چه قاعده ای خواهد داشت. از سوی دیگر، غرب باید از تظاهر به اینکه لوکاشنکو رئیس جمهور است دست بردارد. دوباره لوکاشنکو را رئیس جمهور خطاب می کنید. او جنایتکاریست که در کشور ما قدرت را به دست گرفته است. بنابراین از نیروهای دموکراتیک در مبارزه برای آزادی و استقلال حمایت کنید. و البته، رژیم باید تا حد امکان تحریم شود. ما برای ادامه مبارزه به انرژی نیاز داریم. و وقتی می بینیم که غرب هیچ واکنش شدیدی ندارد، مردم امیدشان را از دست می دهند. من متوجه هستم که برچیدن رژیم در بلاروس به دلیل مواجهه بلاروس و خودشان است. اما ما به تنهایی نمی توانیم این کار را انجام دهیم. و دیکتاتوری در بلاروس نه تنها تهدیدی برای بلاروس است، بلکه تهدیدی برای همه همسایگان ما و گوشه غرب است.

منبع گزارش:
https://www.bloomberg.com/news/videos/2023-06-26/prigozhin-will-challenge-putin-again-belarus-opposition-video

مقالات مشابه

انتظارات متناقض ایران از تحولات سیاسی در ارمنستان
آیا تهدید روسیه برای کشورهای ناتو جدی است؟
طراحی آمریکا برای قفقاز جنوبی

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user