سه شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

بررسی مجوز امنیتی رابرت مالی

  :اندیشکده
2023-06-29 23:09:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

وزارت امور خارجه آمریکا گفت، رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، «در مرخصی است». مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات گفت: «آبرام پیلی به صورت موقت نماینده ویژه در امور ایران است و رهبری کار وزارت خارجه در این زمینه را بر عهده دارد» مالی به خبرنگار Axios گفت: «به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در دست بررسی است.»

سی‌ان‌ان و واشنگتن پست گزارش دادند که مالی در میان تحقیقات درباره سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده به مرخصی بدون حقوق منتقل شده است.

مالی، مشاور سابق خاورمیانه در دولت اوباما، کار دولت بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد را رهبری کرده است. مذاکرات برای احیای مجدد توافق در تابستان گذشته، شکست خورد.

ایران و ایالات متحده اکنون در حال گفتگو در مورد یک توافق غیررسمی هستند که طبق گزارش ها شامل محدود کردن فعالیت هسته ای ایران در ازای دسترسی به منابع مالی مسدودشده در خارج از کشور، می شود . سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در این ماه به المانیتور گفت : «دو طرف همچنین به توافقاتی برای آزادی شهروندان آمریکایی، نزدیک شده‌اند.»

عمان که به عنوان کانال پشتی مذاکرات توافق هسته ای 2015 عمل می کرد، محل مذاکرات غیرمستقیم اخیر ایران و ایالات متحده بوده است. برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه ای کاخ سفید، آخرین مذاکرات در عمان را به نمایندگی از ایالات متحده رهبری کرده است.

دولت بایدن اصرار دارد که هیچ توافق رسمی روی میز وجود ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن به دنبال یک توافق غیررسمی با تهران است یا خیر، گفت:«هیچ توافقی در افق پیش رو وجود ندارد، حتی اگر ما به تلاش دیپلماتیک خود در این مسیر ادامه دهیم»

برخی از مخالفان مالی او را به نرمش بیش از حد با حکومت ایران متهم کرده اند. در سال 2008، مالی از مسئولیت خود به عنوان مشاور غیررسمی کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر ملاقات وی با اعضای حماس در دوران تصدی خود در گروه بین المللی بحران، استعفا داد. وزارت امور خارجه، این گروه شبه نظامی فلسطینی را یک سازمان تروریستی می داند.

منبع گزارش:
https://www.al-monitor.com/originals/2023/06/iran-envoy-rob-malley-leave-over-security-clearance-probe

مقالات مشابه

پایان یافتن جهانی سازی و جهان دو قطبی
دیپلماسی علمی راهی برای کاهش تنش‌های جهانی
چالش‌های گرجستان و اتحادیه اروپا

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user